Pages

Monday, June 25, 2012

Koleksi Harta Sultan Brunei



Halaman istana

Bangunan

Jenis Istana

Lokasi : Bendera Brunei Brunei Darussalam

Pelanggan : DYMM Sultan Hassanal Bolkiah

Pemilik : DYMM Sultan Hassanal Bolkiah

Koordinat : 4°52′19.31″U 114°55′14.72″TKoordinat: 4°52′19.31″U 114°55′14.72″T

Pembinaan Diselesaikan : 1984

Kawasan tingkat : 200,000 m²

Kos : AS$1.4 billion

Pasukan reka bentuk

Arkitek Leandro V. Locsin

Firma seni bina Ayala International

Istana Nurul Iman ialah tempat kediaman rasmi bagi Sultan Brunei, DYMM Sultan Hassanal Bolkiah dan kerusi kerajaan negara Brunei Darussalam. 

Istana ini terletak berdekatan dengan tebing Sungai Brunei. Istana ini juga merupakan tempat kediaman paling besar di dunia.[1]

Istana ini mempunyai 1,788 bilik, 257 bilik mandi serta sebuah dewan jamuan yang boleh menampung seramai 5,000 orang dan masjidnya sendiri yang boleh memuatkan seramai 1,500 jemaah pada satu-satu masa.

Di istana ini juga terdapat 110 buah garaj kereta, kandang kuda berhawa dingin yang menempatkan 200 ekor anak kuda polo milik Sultan serta 5 buah kolam renang. 

Secara keseluruhan, Istana Nurul Iman mempunyai ruang lantai sebesar 2,152,782 kaki persegi (200,000 m²).

Disebabkan saiz istana ini yang sangat besar, maka terdapat 564 lampu candelier, 51,000 mentol lampu, 44 tangga dan 18 lif di situ.

Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar


Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar


Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar


Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar


Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar



Gambar fail menunjukkan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah diiringi isteri-isteri baginda, Raja Isteri Pengiran Anak Hajah Saleha (depan kiri) dan Pengiran Isteri 
Azrinaz Mazhar Hakim (kanan) bersama kerabat diraja yang lain di Istana Nurul Iman di Bandar Seri Begawan, Brunei. 

Baginda hari ini secara rasmi menceraikan Azrinaz yang 
diumumkan oleh Pengiran Penggawa Laila Bentara Istiadat Diraja Dalam Istana, Pengiran Abu Bakar.


Jet Peribadi Sultan Brunei












Koleksi Kereta Sultan Brunei

Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah ada 7000 koleksi kereta paling mewah dan terbesar di dunia, diulangi terbesar di dunia, dari pelbagai model.
Tu baru sebahagian lambang kekayaan dan kemewahan Sultan Brunei. Sultan Brunei dikatakan Sultan terkaya di dunia selepas Raja Arab Saudi, Raja Abdullah b. Abdul Aziz. 


Harga kesemua kereta kereta mewah tu dalam anggaran RM15.9 Billion. Fuhh mak datukk!!

Koleksi kereta milik Sultan Hassanal terdiri daripada :

Porsche 959, Porsche Carrera GT, Lamborghini Diablo Jota, Lamborghini Murcielago LP640, Bugatti EB110, dua buah Bugatti Veyron (edisi biasa dan Pur Sang) , Maybach 62, 
Jaguar XJR-15 dan enam Dauer 962s




























Hingga 30 Jun 2010, baginda ada 604 buah Rolls Royce, 574 Mercedes-Benze, 452 Ferrari, 382 Bentley, 209 BMW, 179 Jaguar, 134 Koenigsegg, 21 Lamborghini, 11 Aston Martin dan sebuah SSC.

Koleksi penuh kereta itu disimpan dan diselenggarakan di lima buah hangar pesawat yang lokasinya dirahsiakan.
Koleksi Harta Sultan Brunei:

9 comments:

Anonymous said...

Bahasa kampungnya ialah 'tak torah' sebab dah kaya sangat... tak tahu nak buat apa yang perlu dan lebih afdal.

Lantak kaulah harta kau dan dunia kau. Akhirat esok juga yang kekal abadi.

Rojak said...

Walau pun begitu, takder pulak akhbar2 dalam atau luar negara yg memperihalkan masaalah rakyat Brunei.

Anonymous said...

Klu aku dapat bunga mas tu pun ok gak...leh ler wat bayar utang dunia sket..

Anonymous said...

koleksi emas tu semua dusta semata... jamban emas, katil emas tu pernah kluar magazine dulu, tu kepunyaan taikun hongkong..
senjata api tu dulu dikatakan saddam hussien yg punya...

kreta yg terpamer depan mahligai tu kepunyaan putera tanah arab sana..

hakikatnya, kalau benda tu x sure benarnya, usah lah dikongsi sama. ni dah sama mcm menabur fitnah..

Hami said...

Tak usah lah nak memfitnah Sultan Brunei. Semua barang2 koleksi berkenaan adalah bukan kepunyaan baginda lebih2 yang berbentuk emas.

Berdosa besar memfitnah sesama islam lebih2 lagi kepada Raja yang dikasihi rakyat,berjiwa islam dan sentiasa mengambil peduli akan kesejahteraan rakyatnya.

Judi dan arak serta hiburan yang melalaikan adalah dilarang di Negara Brunei Darussalam. Saya bangga mempunyai Raja dan Ketua Negara seperti baginda.

Anonymous said...

Tapi bertuah negara jika dapat Sultan seperti ini yang tidak pernah mengabaikan rakyatnya dan mendahulukan undang-undang Islam untuk negara malah sanggup bersama menghadiahkan pahala sesama rakyat dengan membiayai bil letrik masjid Nabawi..bayangkan betapa besarnya pengorbanan Sultan ini dan di Malaysia mula menampakkan Sultan yang kuat agamanya iaitu Sultan Kelantan kalau Semuanya begitu alangkah indahnya ..

acop said...

kalau semua harta benda dia ni leh membelikan syurga yg abadi ok lah..apa nak heran.. tekak dan perut dia mcm kita juga..kena kuarkan najis yg busuk tu..akhirnya semua ni ditinggalkan didunia..sorang2 dlm lahad juga

Anonymous said...

Aku rasa Sultan Brunei orang islam yg tau agama tak kan dia nak buat benda lagha atau over2 mcm tu..dia tau benda patut dan tak patut.Dia jemput aku sekali pun dh cukup, nak pi kelewaq dlm istana dia pun jadilah.Itu pun kalau dia baca komen ni.Tp pikiag balek sapa lah aku ni..................besi karat sj.

ahyuni awing said...

ngomong naon sih.. teu ngarti aing.. sirik nyah ka sultan brunai.. makana jadi jalema kudu kaya,..