Pages

Tuesday, December 6, 2011

Iran tembak jatuh dron AS

myMetro | Iran tembak jatuh dron AS:

TEHERAN: Seorang pegawai kanan tentera Iran berkata, pihaknya menembak jatuh sebuah dron kawalan jauh yang dikendalikan tentera Amerika Syarikat di timur negara itu.

Beliau berkata, Unit Perang Elektronik Tentera Iran berjaya mensasarkan pesawat tanpa juruterbang RQ-179 Sentinel buatan Amerika Syarikat itu selepas ia memasuki ruang angkasa Iran di sempadan dengan Afghanistan.


Menurutnya, dron itu yang mengalami kerosakan kecil, dirampas.

Pesawat RQ-170 itu direka dan dibuat oleh Syarikat Lockheed Martin.


Tentera Amerika Syarikat dan CIA menggunakan dron seumpama itu untuk melancarkan serangan udara di Afghanistan dan barat laut Pakistan.


Pegawai yang namanya tidak didedahkan itu juga berkata: “Memandangkan pencerobohan sempadan itu jelas, tindakan operasi dan elektronik yang diambil oleh Tentera Republik Islam Iran terhadap pesawat yang menceroboh tidak akan terhad kepada kawasan sempadan Iran saja.” Sementara itu, tentera Nato berkata, pihaknya hilang kawalan terhadap sebuah dron pengintip yang terbang di ruang angkasa Afghanistan dan ia mungkin yang sama dengan yang ditembak jatuh oleh tentera Iran.

“Pesawat tanpa juruterbang yang dirujuk oleh Iran itu mungkin dron tanpa senjata Amerika Syarikat yang dalam penerbangan di barat Afghanistan hujung minggu lalu.


“Pengendali pesawat itu hilang kawalan terhadapnya dan berusaha menentukan statusnya,” kata Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Kabul semalam. Kenyataan itu diserahkan kepada wartawan yang membuat liputan mengenai persidangan antarabangsa mengenai Afghanistan di Bonn, Jerman.

Kejadian berlaku ketika Amerika Syarikat meningkatkan kehadiran tenteranya di sekitar rantau Teluk Parsi sejak beberapa bulan lalu berikutan kekacauan di Bahrain.


Jabatan Pertahanan Amerika berkata, ia mengawasi perkembangan di Bahrain tempat terletaknya ibu pejabat Armada Kelima Tentera Laut Amerika Syarikat. - Agensi

No comments: