Pages

Tuesday, December 20, 2011

Ingin Sehat? Berhenti Merokok Sekarang Juga!



Berhenti merokok adalah sesuatu yang tidak mudah dilakukan, terutama pada seseorang yang sudah kecanduan nakotik. Tapi jika berhasil berhenti merokok, maka tubuh kita pun akan lebih sihat. Bahkan ada kelebihannya dalam pusingan jam bila kita berhenti merokok.

Untuk mencapai matlamat memang perlu ada niat, tekad dan komitmen yang kuat serta sokongan dari persekitaran. Maka hasilnya akan lebih memuaskan dari perjuangan yang dilakukan.

Kesan dari berhenti merokok merangkumi berbagai hal, termasuk mental dan fizik.
Berikut ini adalah kesan bisa jika seseorang itu berhenti merokok;

Dalam waktu 8 jam
Kadar nakotik dan karbon monoksida dalam darah akan sangat berkurang. Hal ini bisa menurunkan risiko serangan jantung dan kadar oksigen dalam darah akan meningkat pada tahap normal.

Dalam waktu 24 jam
Risiko terkena serangan jantung semakin berkurang. Semua karbon monoksida dan nakotik akan keluar dari dalam tubuh. Serta ujung saraf mulai tumbuh kembali sehingga mengembalikan kemampuannya untuk meningkatkan deria rasa dan bau.

Dalam waktu 48 jam
Ini adalah saat yang sulit karena kesan samping akan muncul seperti sakit perut dan muntah. Tapi pada saat ini juga terjadi penurunan risiko kerusakan paru-paru dan menghentikan risiko kanser paru-paru.

Dalam waktu 72 jam
Tabung bronchial yang ada di tubuh menjadi tenang sehingga membuat seseorang itu boleh bernafas dengan lebih mudah lagi.

Dalam waktu 2 minggu
Fungsi paru-paru kembali meningkat hingga 30 peratus sehingga memperbaiki perjalanan darah dan membuat seseorang itu lebih mudah melakukan pelbagai kegiatan. Meskipun terjadinya gejala seperti mudah tersinggung, sakit kepala dan keresahan.

Dalam waktu 1-9 bulan
Penampilan fizik mulai menyerlah, seperti warna pucat kelabu di tubuh hilang, mengurangi kerut, mengurangi batuk, sesak nafas, hidung tersumbat dan kepenatan. Selain itu rerambut di paru-paru mulai berfungsi dengan baik dalam membersihkan lendir sehingga mengurangi risiko jangkitan.

Dalam waktu 1 tahun
Risiko seseorang terkena penyakit jantung yang berhubungan dengan merokok akan berkurang sekitar 1.5 kali dibanding satu tahun lalu.

Dalam waktu 10 tahun
Risiko terkena serangan jantung dan kanser paru-paru akan berkurang hampir sama dengan orang yang tidak pernah merokok, serta mengurangi risiko kanser lainnya seperti mulut, tenggorok, kandung kemih dan pankreas.

“Dan janganlah kamu membinasakan diri (dengan tanganmu sendiri)” Al Baqarah: 195

http://i2.squidoocdn.com/resize/squidoo_images/-1/lens2124992_1218850825smoking1.gif



Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:

·         Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur.
·         Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz.
·         Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad ‘Umar Hashim’ (Naib Canselor Al-Azhar).

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK

1.   Rokok menjejaskan akal (mental)

2.   Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3.   Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain

4.   Rokok membahayakan keturunan

5.   Rokok mengganggu manusia lain

6.   Rokok menimbulkan akhlak buruk

7.   Rokok mensia-siakan waktu hidup

8.   Rokok bercanggah dengan maruah ke-Islaman

9.   Rokok membazirkan harta (wang)

10.       Rokok mengandungi dadah (nikotin dan arak)

No comments: