Pages

Thursday, November 24, 2011

Penyeludup diesel ugut KPDNKK



SEORANG pegawai KPDNKK menunjukkan minyak diesel yang dirampas dari sebuah premis di Changlun, Kedah kelmarin.


JITRA - Seramai tujuh anggota Bahagian Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) nyaris dibakar hidup-hidup ketika menyerbu sebuah premis yang dipercayai dijadikan transit penyeludupan diesel dan petrol di Changlun dekat sini kelmarin.

Ketika pemeriksaan ke atas premis itu pada pukul 1.30 petang, terdapat empat ahli sindiket anggota kumpulan terbabit berada di dalam premis yang merupakan sebuah kawasan lapang bertutup dengan zink.

Semasa pemeriksaan oleh pasukan penguat kuasa yang diketuai Mohamad Hashim, dua daripada empat anggota kumpulan terbabit mengugut untuk membakar premis tersebut yang turut menyimpan enam tangki berisi petrol dan diesel.

Timbalan Pengarah Penguat Kuasa KPDNKK Kedah, Suhaimi Mat Sari berkata, mereka cuba bertindak nekad mahu membakar premis dengan menggunakan pemetik api dan kertas surat khabar selepas pihak penguat kuasa berjaya menghidu kegiatan jenayah itu.

"Dua daripada ahli sindiket menjerit untuk membakar premis itu bagi membuang bukti kes dengan mengeluarkan pemetik api dan surat khabar sebelum mereka meluru ke sebuah kereta Proton Saga dan tangki berisi minyak di premis itu.

"Mujur anggota kita bertindak pantas menghalang perbuatan tersebut sebelum keempat-empat lelaki itu dapat ditahan," kata beliau kepada pemberita di sini semalam.

Menurut beliau, pemeriksaan ke atas premis terbabit oleh lima pegawai penguat kuasa dari Putrajaya dan dua anggota dari Kubang Pasu adalah hasil risikan sejak sebulan lalu.

Kosmo! Online - Negara:

'via Blog this'

No comments: