Pages

Thursday, November 24, 2011

Kuwait keluarkan 50 waran tangkap



PARA penyokong kerajaan mengibarkan bendera Kuwait semasa mengadakan perhimpunan di luar bangunan Parlimen di Kuwait, kelmarin. - REUTERS


KUWAIT 23 Nov. - Polis Kuwait hari ini menahan seorang aktivis pembangkang atas dakwaan merusuh di bangunan Parlimen ketika aktivis-aktivis lain mula menyerah diri, kata peguam mereka.

"Polis menahan aktivis belia Yussef al-Shatti di lapangan terbang Kuwait pagi ini," kata peguamnya, Al-Humaidi al-Subaie.

Menurutnya, sehingga kini pendakwa raya telah mengeluarkan kira-kira 50 waran tangkap terhadap aktivis pembangkang yang menyerbu dan merusuh di bangunan Parlimen semasa bantahan antikerajaan minggu lalu.

Beratus-ratus penunjuk perasaan termasuk beberapa Ahli Parlimen pembangkang memecah masuk Parlimen Rabu lalu ketika beratus-ratus yang lain berada di pekarangan bangunan itu bagi menuntut Perdana Menteri Sheikh Nasser al-Mohammad al-Sabah meletak jawatan.

"Individu yang didakwa buat masa ini tidak melibatkan Ahli Parlimen. Pemimpin terlibat akan didakwa berasingan," kata sumber itu tanpa mengulas lanjut.

Dalam perkembangan terbaru di Kuwait, beribu-ribu penyokong kerajaan dan penunjuk perasaan antikerajaan semalam mengadakan perarakan berasingan ketika keadaan politik negara ini semakin buruk berikutan skandal rasuah melibatkan Ahli-ahli Parlimen.

Beribu-ribu penyokong setia kerajaan berhimpun di luar Parlimen di ibu negara bagi menzahirkan sokongan tidak berbelah bagi kepada Emir Kuwait, Sheikh Sabah al-Ahmad al-Sabah dan Perdana Menteri.

Perarakan itu dibuat sehari selepas pembangkang mengadakan perhimpunan besar-besaran bagi mendesak pemecatan Sheikh Nasser serta pembubaran Parlimen.

Ahli-ahli Parlimen pembangkang dan aktivis menegaskan, satu-satunya cara untuk menyelesaikan dilema politik Kuwait adalah dengan memecat kerajaan, menukar Perdana Menteri membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihan raya. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: