Pages

Thursday, September 8, 2011

Pemandu terlelap dijel 4 tahun


keadaan bas Sani Expres yang terlibat dalam kemalangan di Kilometer 272.7 Lebuh Raya Utara-Selatan pada 26 Disember 2009.

IPOH – Akibat memandu melulu sehingga mengorbankan 10 nyawa penumpang dua tahun lalu, pemandu bas Sani Expres, Mohd. Kamil Mohd. Rashid, 38, terpaksa menerima hakikat apabila dihukum penjara empat tahun dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Trafik di sini semalam.
Mendengar keputusan itu, Mohd. Kamil, kelihatan sugul dan meletakkan tangan di kepala seolah-olah tidak menjangka hukuman itu.
Dia dari Taman Setia Jaya, Yan, Kedah turut digantung lesen memandu kelas E miliknya selama tiga tahun berkuat kuasa serta-merta dan jika gagal membayar denda bakal dipenjara enam bulan lagi.
Tertuduh tidak membayar denda itu.
Majistret Mohamed Ruhizat Abdullah memutuskan hukuman itu selepas pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan yang berlangsung sejak 29 Disember 2009.
Mengikut pertuduhan, Mohd. Kamil yang diwakili peguam bela, S. Arumugam dan Khairun Niza Husnin didakwa memandu bas bernombor pendaftaran WSX 5010 secara melulu pukul 1 pagi, 26 Disember 2009 di Kilometer 272.7 Lebuh Raya Utara-Selatan di sini.
Dalam kejadian itu, 10 penumpang maut manakala dua cedera dengan seorang daripadanya parah. Ada antara penumpang yang terkorban putus kepala dan beberapa anggota badan lain.
Dia didakwa menyebabkan kematian pasangan suami isteri, Shaharin Mohd. Nor, 61, dan Supiah Adam, 46; Mohd. Shukri Mohd. Ali, 22; Mohd. Bilal Osman, 22; dan Sharifah Raheel Al-Junid Syed Harun, 21; bersama adiknya, Sharifah Hasanah, 15; Musa @ Ismail Abdullah, 64; Noor Jismi Noordin, 25; Ng Kah Kit, 14; dan kakaknya, Ng Poh Ngoh, 23.
Dalam penghakimannya, Mohamed Ruhizat berkata, mahkamah mendapati tertuduh dalam keadaan tidak sedar semasa kejadian kerana menurut keterangan saksi, tertuduh tidak mendengar apa-apa jeritan dari atas, bawah dan luar bas.
-kosmo

No comments: