Pages

Thursday, August 25, 2011

Budak hidap sawan rentung


ROSNI sebak melihat rumah setinggan yang diduduki enam keluarga musnah dijilat api di Sungai Nibong Kecil, George Town semalam. [gambar kecil] Zulaika Batriesa


GEORGE TOWN – Dua keluarga yang sedang menunggu azan subuh selepas menikmati juadah sahur tinggal sehelai sepinggang apabila rumah setinggan yang diduduki mereka hangus dijilat api dalam kejadian yang mengakibatkan seorang kanak-kanak rentung semalam.
Kejadian pukul 5.45 pagi di Sungai Nibong Kecil dekat sini itu mengakibatkan Zulaika Batriesa Mohamad Zafian, 9, yang menghidap penyakit sawan ditemui rentung di dalam longkang berhampiran rumah jirannya yang turut hangus.
Ketika kejadian, semua ahli keluarga mangsa termasuk ibu, bapa, lima adik-beradiknya, Mohd. Zulfikar, 15; Mohd. Zulhaiki, 13; Zafira Alia, 6; Zafira Amira, 5, dan Mohd. Zarifhaikal, 4, terselamat.
Zulaika Batriesa dikatakan telah ditarik keluar di awal kejadian oleh ibu bapanya tetapi anak kedua daripada enam beradik itu bertindak masuk semula ke dalam rumah lalu terperangkap.
Difahamkan, rumah kayu dua tingkat itu dihuni 11 orang daripada dua keluarga bersaudara, di mana keluarga Zulaika Batriesa tinggal di bawah manakala nenek mangsa, Rosnah Ibrahim, 55, pula di bahagian atas bersama keluarga seorang lagi anaknya.
Kejadian itu turut mengakibatkan empat lagi rumah di situ hangus namun tidak melibatkan kehilangan nyawa.
Mengimbau semula kejadian itu, nenek saudara mangsa, Rosni Ismail, 57, memberitahu, dia cuba menyelamatkan keenam-enam anak saudaranya itu sebaik menyedari kawasan rumah mereka terbakar.
Katanya, sebelum kejadian, mereka baru selesai bersahur dan keluarga mangsa tidur semula sementara menanti azan subuh.
“Saya berjaya membuka pintu rumah mangsa dan cuba mengeluarkan semua penghuni tetapi tidak sedar bila Zulaika Batriesa masuk semula ke dalam rumah,” ceritanya dalam nada sedih.
Sementara itu, Rosnah memberitahu, kejadian itu mengakibatkan semua harta benda mereka hangus termasuk wang dan barang kemas untuk kegunaan menyambut Syawal.-kosmo

No comments: