Pages

Saturday, July 23, 2011

Gaddafi enggan runding

TRIPOLI: Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi menolak rundingan dengan pemberontak yang berusaha mengakhiri pemerintahan 40 tahunnya.

Beliau sebaliknya menyuarakan keyakinan kumpulan yang setia kepadanya akan mencapai kemenangan meskipun pemberontak mendakwa mereka sudah berjaya menyusup masuk ke bandar Tripoli.


Dalam ucapannya yang disiarkan televisyen negara itu malam tadi, Gaddafi berkata perjuangan pemberontak yang bermula lima bulan lalu adalah sia-sia meskipun mereka mendakwa mencapai kejayaan.

“Keputusan pertempuran itu sudah ditentukan. Ia memihak kepada rakyat.


“Mereka tidak boleh mengalahkan kita. Mereka akan ditumpaskan dan mereka akan pulang dengan tangan kosong.


“Saya tidak akan berunding dengan mereka. Tidak akan ada perbincangan antara saya dengan mereka,” kata Gaddafi.

Dalam ucapan kedua, Gaddafi menggesa pemimpin suku kaum di Misrata, bandar ketiga terbesar Libya dan satu daripada dua wilayah yang dikuasai pemberontak supaya berarak ke pusat bandar itu untuk membebaskannya.


Sementara itu, kumpulan penentang Gaddafi berkata, anggotanya yang bersenjata dan terlatih sudah menyusup masuk ke Tripoli untuk melancarkan misi terhadap sasaran kerajaan.

“Mereka terdiri dari kumpulan kecil dan pejuang yang baik dan mendapat latihan di Benghazi,” kata pemerintah pasukan pemberontak, Fawzi Bukatif.


“Kami membekalkan mereka senjata dan bom tangan,” kata pemerintah kumpulan itu, Fawzi Bukatif.


Pemberontak juga berkata mereka berjaya mengusir sejumlah besar tentera yang setia dengan Gaddafi dari Brega dan kini bersiap sedia untuk mara ke Tripoli dari Misrata serta dari satu lagi kubu kuat mereka di pergunungan Nafusa. - AFP

myMetro | Gaddafi enggan runding

No comments: