Pages

Thursday, April 7, 2011

Tentera Gaddafi tukar taktik


BEBERAPA pemberontak duduk di dalam khemah dekat sebuah kereta kebal di sebatang jalan raya di antara bandar Ajdabiyah dan Brega, Libya semalam.


NAPLES - Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) amat berhati-hati dalam melancarkan serangan udara di Libya selepas tentera pemerintah mula menggunakan orang awam sebagai perisai manusia, kata timbalan komander bagi operasi pakatan berkenaan semalam.
"Tentera Libya beralih kepada taktik peperangan tidak konvensional seperti berada dalam barisan kenderaan awam dan menggunakan orang awam sebagai perisai manusia untuk meneruskan kemaraan mereka," kata pegawai itu, Laksamana Muda, Russell Harding dalam satu sidang media di sini.
"Tentera NATO amat berhati-hari untuk mengelakkan kecederaan kepada orang awam yang berada dekat dengan lokasi pertempuran dan kerap kali, situasi itu merupakan taktik tentera Libya," tambahnya.
Menurutnya, mandat bagi melindungi orang awam dalam situasi itu adalah lebih mencabar kerana resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak membenarkan tentera darat digunakan bagi tujuan tersebut.
"Oleh kerana kami dilarang menggunakan angkatan darat, peranan kami untuk melaksanakan tugas tersebut (melindungi orang awam Libya) agak terbatas.
"Namun, ia bukan bermakna kami tidak mempunyai tekad dan senjata untuk bertindak bagi menghentikan kezaliman tersebut," katanya.
Beliau memberitahu, tentera Libya yang menggunakan taktik baru itu sedang bergerak ke timur menuju ke Ajdabiya sekali gus mengancam bandar minyak tersebut dan bandar Benghazi yang menjadi kubu kuat pemberontak.
"Sebagai tindak balas NATO melancarkan serangan ke atas pasukan tersebut dan rangkaian logistik serta bekalan senjata mereka," ujarnya.
Menurut pegawai itu, lebih 100 jet pejuang dan pesawat sokongan selain 12 kapal perang di bawah arahan NATO dikerahkan dalam misi di Libya.
Rakyat Libya bangkit menentang menentang pemerintahan 42 tahun Gaddafi sejak 15 Februari lalu setelah beliau gagal melaksanakan pembaharuan politik dan membanteras rasuah. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: