Pages

Thursday, April 7, 2011

Pekerja kawal kebocoran radioaktif


SEBUAH kapal tentera Amerika Syarikat membawa bekalan air berada dekat loji nuklear Fukushima Daiichi di timur laut Jepun pada Isnin lalu.

TOKYO - Para pekerja bertungkus lumus menghentikan air yang tercemar dengan radioaktif di loji nuklear Fukushima Daiichi, timur laut Jepun daripada mengalir ke laut semalam selepas Tokyo mengakui ia sepatutnya berkongsi lebih banyak maklumat dengan negara-negara jiran mengenai pencemaran di lautan.
Walaupun para pekerja berjaya menutup kebocoran di loji Fukushima Daiichi, para jurutera terbabit perlu mengepam 11.5 juta air tercemar ke dalam laut kerana mereka kehabisan ruang simpanan di loji itu.
Air tersebut digunakan untuk menyejukkan batang-batang bahan api nuklear.
Pakar-pakar nuklear berkata, usaha bagi mengawal reaktor yang rosak masih belum berjaya selepas hampir sebulan Jepun dilanda gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac lalu.
Dalam malapetaka tsunami itu, lebih 27,500 orang terbunuh dan hilang manakala gegaran kuat gempa bumi yang berukuran 9.0 pada skala Richter telah merosakkan loji nuklear itu.
"Kebocoran itu menjadi perlahan sejak Isnin lepas setelah kami memasukkan cecair kaca agen pengeras dan ia (kebocoran) kini berhenti," kata seorang jurucakap Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO) yang mengendalikan loji berkenaan.
Sementara itu, Korea Selatan dan China kini semakin bimbang mengenai tindakan Jepun yang mengepam air beradioaktif ke dalam laut. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: