Pages

Wednesday, August 22, 2012

Bayi disuntik antibiotik boleh obes



CHICAGO: Bayi yang diberi antibiotik sebelum mereka berusia enam bulan dilaporkan boleh membawa kepada kegemukan apabila mereka menjadi kanak-kanak, menurut satu kajian yang disiarkan semalam.

Kita biasanya menyifatkan obesiti satu permasalahan serius disebabkan diet yang tidak menentu dan kurang senaman, tetapi kajian menunjukkan faktor penyumbang lebih daripada perkara itu saja, kata penulis bersama kajian itu dari Sekolah Perubatan Universiti New York, Leonardo Trasande.

Mikrob dalam usus kita memainkan peranan dalam bagaimana kita menyerap kalori dan pendedahan kepada antibiotik terutama ketika awal kehidupan boleh membunuh bakteria sihat yang mempengaruhi bagaimana kita menyerap khasiat dalam tubuh, katanya.
Kajian berkenaan memberi amaran terhadap bahaya antibiotik terutama kepada kanak-kanak.

Kajian awal itu mengaitkan perubahan berjuta-juta mikrob dalam tubuh hingga mencapai trilion sel disebabkan obesiti, penyakit usus, asma dan keadaan lain. Bagaimanapun bukti kukuh belum ditemui.

Ini adalah kajian pertama menganalisis hubungan antara penggunaan antibiotik dan jisim tubuh bermula daripada peringkat selepas kelahiran bayi.

Penyelidikan menilai penggunaan antibiotik di kalangan 11,532 kanak-kanak dilahirkan di wilayah Avon, Britain pada 1991 dan 1992 terbabit dalam kajian jangka panjang membabitkan kesihatan dan pembesaran mereka. AFP

No comments: