Pages

Wednesday, August 22, 2012

AS rampas duit Hizbullah RM450j


New York: Pihak berkuasa Amerika Syarikat mendakwa berjaya merampas sejumlah AS$150 juta (RM450 juta) dari sebuah bank Lubnan disyaki menjadi pusat skim penggubahan wang antarabangsa membabitkan kumpulan Syiah, Hizbullah.

Pada Februari 2011, Jabatan Perbendaharaan Amerika Syarikat menyatakan kebimbangan bahawa Lebanese Canadian Bank (gambar) adalah tempat penggubahan wang utama.

Bank dimiliki secara persendirian itu bergabung dengan anak syarikat Lubnan, Societe Generale.
Pendakwa persekutuan di Manhattan dan Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah Amerika Syarikat mendakwa pegawai bank mengetahui perkara terbabit.

Wang dari Lubnan

Ia adalah satu skim di mana wang daripada pelbagai individu dan syarikat di Beirut dihantar dari Lubnan untuk membeli kereta terpakai di Amerika.

Kereta itu dijual di Afrika Barat dan kumpulan dikaitkan dengan Hizbullah akan membantu menyeludup ke Lubnan, kata pihak berkuasa.
Hizbullah adalah pejuang Islam Syiah dan pergerakan politik diasaskan dengan bantuan Iran selepas serangan Israel terhadap Lubnan pada 1982.
Washington menyifatkan Hizbullah sebagai kumpulan pengganas.

Pegawai Amerika berkata, anggota Hizbullah semakin banyak terbabit dalam perdagangan dadah, memudahkan pengedaran dan jualan kokain di Afrika Barat.
Reuters

No comments: