Pages

Wednesday, August 22, 2012

Galloway tampil bela Assange


WARTAWAN berkerumun untuk mendengar kenyataan media dibuat Assange dari balkoni Kedutaan Ecuador di London, semalam. Assange kini mendapatkan perlindungan daripada kerajaan Ecuador sejak 16 Ogos lalu.
WARTAWAN berkerumun untuk mendengar kenyataan media dibuat Assange dari balkoni Kedutaan Ecuador di London, semalam. Assange kini mendapatkan perlindungan daripada kerajaan Ecuador sejak 16 Ogos lalu.
LONDON: Ahli Parlimen yang disegani ramai, George Galloway, mempertahankan Julian Assange dengan mendakwa pengasas WikiLeaks itu tidak sepatutnya didakwa atas kesalahan merogol di Sweden.
Menurut Galloway, sebaliknya Assange hanya wajar didakwa kerana “etika seksual buruk.” Dalam kenyataannya semalam, Ahli Parlimen Bradford Barat itu berkata, dia tidak dapat mempercayai dua wanita yang mengaku dirogol Assange.

“Walaupun dakwaan dua wanita itu 100 peratus benar dan ditambah dengan rakaman kamera di dalam bilik berkenaan, ia tidak menjadikan insiden itu sebagai kes rogol - sekurang-kurangnya kejadian rogol sebagai yang sesiapa kenali,” katanya.
Dalam penghakiman Mahkamah Agung, hakim paling kanan di Britain berkata, dakwaan ke atas Assange, 41, dalam waran tangkap dikeluarkan Eropah boleh dianggap sebagai kes rogol.

Seorang daripada wanita yang membuat aduan itu mengaku melakukan hubungan seks dengan Assange secara rela pada Ogos 2010.

Bagaimanapun, kata wanita itu, dia terjaga keesokan harinya apabila mendapati sedang berasmara dengan Assange tanpa menggunakan kondom.

Kata Galloway, insiden itu tidak boleh dianggap rogol kerana kedua-dua mereka melakukan hubungan seks sebelum itu.

“Ia mungkin sangat tidak beradab apabila Assange tidak menepuk bahu wanita terbabit dan meminta izin berasmara sekali lagi,” katanya.
Menurut Galloway, walaupun dianggap tidak senonoh ia tidak boleh dianggap kejadian rogol.

“Kecuali anda benar-benar ketiadaan makna sebenar rogol,” katanya.

Malam kelmarin, seorang penyokong Assange mencetuskan kemarahan apabila menyiarkan nama seorang daripada ‘mangsa’ Assange dalam siaran program BBC.

Bekas Duta Britain ke Uzbekistan, Craig Murray, 53, menyebut nama wanita terbabit dua kali dalam program berkenaan sebelum ditegur pengacara, Gavin Esler. - DM

No comments: