Pages

Friday, July 27, 2012

Taliban Pakistan mahu pertahan Rohingya

Islamabad: Pergerakan Taliban Pakistan semalam mengancam untuk menyerang Myanmar bagi membalas dendam jenayah yang dilakukan terhadap penduduk Islam Rohingya. 

Pada masa sama, ia juga mendesak kerajaan Pakistan memutuskan hubungan dengan kerajaan Myanmar selain menutup kedutaannya di sini sebagai syarat tidak meneruskan niatnya itu.

Dalam satu kenyataan mengenai nasib penduduk Islam di luar negara yang jarang disuarakannya sehingga hari ini, kumpulan Tehreek-e-Taliban (TTP) cuba menunjukkan diri mereka sebagai pembela wanita dan lelaki Islam di Myanmar. 
“Kami akan balas dendam terhadap kematian anda,” menurut kenyataan pergerakan itu. Sehubungan itu, jurucakap TTP. Ehsanullah Ehsan menuntut kerajaan Pakistan menamatkan semua hubungan dengan Myanmar dan menutup kedutaannya di Islamabad. 

Ancam serangan 

“Jika tidak, kami bukan hanya akan menyerang kepentingan Burma di mana-mana saja tetapi juga akan menyerang rakan Burma mereka di Pakistan satu persatu,” katanya dalam kenyataan itu lagi. 

TTP sering kali mendakwa bertanggungjawab atas serangan terhadap pasukan keselamatan di Pakistan tetapi keupayaan mereka untuk melancarkan keganasan di luar negara itu diragui. 
Tetapi, pegawai Amerika Syarikat berkata, ada bukti bahawa kumpulan terbabit adalah dalang dalam satu cubaan serangan di Times Square di New York yang menemui kegagalan pada 2010 apabila seorang warga Amerika berketurunan Pakistan, Faisal Shahzad dipenjarakan seumur hidup. 

Pemimpin TTP, Hakimullah Mehsud juga didakwa di Amerika berhubung pembunuhan tujuh ejen Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang mati apabila seorang ejen al-Qaeda dari Jordan meletupkan bom di sebuah pangkalan tentera Amerika di Af- 
ghanistan pada Disember 2009. 

Pertempuran yang meletus baru-baru ini di bahagian barat Myanmar antara etnik Buddha Rakhine dan penduduk Islam Rohingya menyebabkan 78 maut dan berpuluh ribu lagi hilang tempat tinggal. 

Dianggarkan 800,000 etnik Rohingya tinggal di Myanmar pada masa ini. 
AFP

No comments: