Pages

Tuesday, July 10, 2012

Jeff Perkins: Hidayah Itu Datang Melalui Lagu


"Be you dust or be you star. To be what you must, just reach out for what you are. And though you travel many roads, there 's but one way and that' s the one you chose. "

Lirik lagu itu mewakili perjalanan seorang berbangsa Inggeris, Jeff Perkins (53 tahun) dalam mencari Islam. Sementara penyanyi lagu tersebut, Yusuf Islam - dikenali dengan nama Cat Stevens - adalah sesosok idola yang menuntun Jeff mengenal Islam.

Dua tahun lalu, Jeff mantap mengucap syahadat bersama isterinya, Debbie (51). Mereka kini menjalani hidup di sebuah desa kecil di wilayah selatan Perancis, dengan tatapan sinis masyarakat setempat yang membenci Islam. Tak mau kalah oleh keadaan, Jeff terus memperdalam Islamnya. Ia ingin menjadi Muslim yang lebih baik dan mendakwahkan Islam sebagai agama damai.

Saat telah mengenal Islam, Jeff merasa ia telah berhenti mencari. "Aku merasa Islam benar, seolah memang agama itulah yang kucari selama ini. Semua soalan di otakku dijawab," tuturnya kepada wartawan Republika Devi Anggraini Oktavika melalui surat elektronik.

***

Sebelum mendalami Islam, Jeff mempelajari beberapa agama, termasuk agamanya sendiri, Kristian. Merasa bahawa dirinya adalah seorang penganut Kristian yang tidak taat, ia cuba mendatangi gereja untuk mengikuti kuliah agama. Namun, kuliah-kuliah itu dirasanya sia-sia, kerana ia tetap tak dapat berbicara tentang agamanya itu dengan kepastian.

"Aku gagal menerima Trinitas dan bahkan berusaha keras meyakini keaslian Bible. Aku merasa ada beberapa jilid darinya yang tertinggal atau diubah," katanya.

Tak berjaya mencari jawapan dari ajaran Kristian, Jeff mula membaca banyak buku tentang agama lain. Ajaran Hindu dinilainya menarik, namun Jeff merasa terlalu rumit untuk boleh mengikuti ajarannya. Dari Hindu, ia membaca tentang Meher Baba, tokoh spiritual India yang pada 1954 mengisytiharkan diri sebagai inkarnasi dewa. Selesai membedah ajaran Hindu, Jeff beralih pada buku-buku Buddha.

Hingga titik itu, Jeff belum memikirkan Islam. Satu hal tentang Islam yang ia ketahui adalah bahawa beberapa rakan kerjanya di masa lalu memeluk agama itu. "Kewujudan mereka berlalu begitu sahaja tanpa pernah membuatku bertanya lebih jauh tentang Islam. Lagipun pada masa itu aku tak sekalipun tertarik mengetahuinya," ujarnya.

Suatu hari, menjelang perpindahannya dari London ke Hesdin, Perancis, seorang teman di tempat kerja memberinya sebuah CD album "Tea for the Tillerman" (Cat Stevens). Jeff sejak lama menyukai lagu-lagu Stevens. Jeff tahu penyanyi idolanya itu telah menjadi seorang Muslim dan menukar namanya menjadi Yusuf Islam.

Sejak sering mendengar lagu-lagu Stevens, Jeff banyak menggali maklumat tentang penyanyi itu melalui internet. Ia juga membaca tulisan Stevens tentang kehidupan dan perjalanannya mencari Islam. Di sana, Jeff mencari banyak pautan yang membawanya pada laman-laman Islam.

"Apa yang dikatakan Stevens dalam tulisan-tulisannya begitu masuk akal. Penjelajahannya dalam pelbagai agama terdengar lazim dan benar-benar menginspirasi. Aku ingin berterima kasih padanya saat ini. Stevens membawa Islam ke hadapanku. "

Satu hari, semasa bergerak ke kota mode Paris, Jeff dan isterinya tertarik melihat Masjid Raya Paris dari dekat. Mereka hanya melihat dari luar, dan di sana Debbie membelikan Jeff sebuah Al-Quran. Satu kesempatan lain, mereka berdua pergi ke Kaherah. Di sana, mereka mendengar azan untuk pertama kalinya.

"Aku masih ingat, saat itu aku sedang berbaring di samping kolam sambil minum bir. Suara azan terdengar seperti muzik yang memenuhi penjuru bandar," kata Jeff.

Suara itu menghentikan aktiviti Jeff. Ia terdiam di sepanjang alunan azan. "Ia terdengar misteri, indah, dan entah bagaimana ia terasa begitu akrab. Ia seperti muzik dan sangat berhubung denganku."

Sejauh itu, Jeff sama sekali tidak menyedari bahawa mereka mulai meniti sebuah jalan menuju Islam. Kehidupan Jeff dan isterinya tak berubah begitu saja sepulang dari Mesir. Jeff kembali ke kehidupannya yang kacau, juga kegemarannya meminum alkohol.

Tiga tahun yang lalu, Jeff dan isterinya kembali di tempat lain. Kali ini ke Casablanca, Maghribi. Di sana, Jeff tertarik mendatangi ke sebuah wilayah Islam. Saat itu bertepatan dengan Ramadhan, sehingga setiap malam Jeff dan Debbie menyaksikan ribuan Muslim berbondong-bondong mendatangi Masjid Hassan II, masjid terbesar di Maghribi.

Awalnya, mereka memilih berjalan-jalan di sekitar masjid sambil mengamati kegiatan Muslim dari luar masjid. Kemudian Jeff memutuskan untuk melihat isi masjid dengan ditemani pemandu.

Keluar dari sana, Jeff dan isterinya tidak saling membicarakan masjid tersebut. Saat berkesempatan membicarakannya, barulah kedua-duanya sedar bahawa masjid tersebut meninggalkan kesan mendalam dalam hati masing-masing. "Saat berada di dalamnya, kami berdua sama-sama merasakan perasaan damai, seperti baru pulang dari perjalanan jauh," ujar Jeff.

Setelah itu, Jeff dan isterinya membaca lebih banyak tentang Islam. Debbie ingin lebih memahami kedudukan perempuan dalam Islam, sementara Jeff ingin mengetahui kedudukan Yesus dalam agama itu.

"Aku juga membaca bahawa Muslim tidak minum alkohol, dan itu membuatku bimbang bahawa aku akan sangat kesulitan meninggalkan kebiasaan itu jika memilih Islam," katanya.

Jeff memutuskan menghubungi Yusuf Bonner, seorang mualaf Inggeris yang bekerja di Islamic Education and Research Academy atau iERA - sebuah organisasi dakwah antarabangsa di London. Yusuf datang melawat Jeff beserta isterinya. Ia mengajak mereka berdua solat di sebuah masjid Perancis.

Saat itu, kata Jeff, ia tidak mempunyai penggunaan apa-apa tentang apa yang harus dan tidak boleh dilakukan. Ia bahkan berfikir bahawa ia dan isterinya tidak akan dibenarkan memasuki tempat ibadah itu. Di luar dugaan Jeff, ia dan Debbie diterima dengan sangat baik. "Waktu itu, hati kami sudah sangat dekat dengan Islam," kata Jeff.

Di masa yang sama, ia dilanda khawatiran kerana tidak mengenal satupun Muslim. Selain itu, Islam digambarkan oleh media secara negatif dan dicitrakan sebagai agama yang pantas dicurigai. Namun saat mulai bertemu beberapa Muslim, Jeff mencari sesuatu yang sangat berlawanan. "Muslim tidak seperti itu."

Berkaitan citra negatif Islam, Jeff menyoroti peristiwa 11 September di AS. "Peristiwa itu diotaki oleh para pengganas yang sangat terancang, bukan oleh Muslim yang kau temui di masjid," tegas lelaki kelahiran Mac 1958 itu.

***

Jeff akhirnya memilih Islam. Baginya, Islam menjawab pencariannya dengan sebuah struktur yang jelas, juga petunjuk dan disiplin. Dengan Al-Quran, solat, Ramadhan, dan banyak hal lain dalam Islam, ia merasakan kemudahan untuk pertama kalinya.

Akhir Oktober 2009, Jeff dan isterinya memutuskan untuk menjadi Muslim seutuhnya. Mereka duduk berdampingan dan mengucapkan syahadat bersama. Setelah itu, mereka solat bersama untuk dengan panduan sebuah buku yang dibeli Jeff di London. "Aku masih ingat betapa saat itu aku masih bingung mengikuti panduan itu."

Beberapa hari kemudian, 3 November 2009, Yusuf Bonner kembali datang dari London untuk menyaksikan dan mendokumentasikan pengucapan syahadah Jeff dan isterinya. Jeff dan Debbie bersyahadat untuk kedua kalinya dengan disaksikan Yusuf dan rakannya, Jamaal. "Sebelum ini, kami merasa telah menjadi Muslim dan juga telah menjalankan solat lima waktu. Namun mengucap syahadat dengan disaksikan Muslim lain adalah satu langkah penting yang memantapkan keislaman kami. "

No comments: