Pages

Tuesday, July 10, 2012

Baghajati: Skandal Seks Gereja Jadi Alasan Banyaknya Warga Austria yang Masuk Islam


Data rasmi menunjukkan adanya pertumbuhan dramatik dalam berpindahnya penganut Kristian ke Islam di Austria, bertolak belakang dengan peningkatan diskriminasi terhadap agama minoriti di negara-negara Eropah yang berbeza.

"Kami melihat bahawa masyarakat mempunyai kerinduan spiritual yang mereka merasa ada sesuatu yang hilang dalam hidup mereka, jika tidak ada dimensi, tidak ada cakrawala untuk akhirat, atau di mana saya? Mengapa saya di sini? Kata Carla Amina Baghajati, juru bicara Komuniti Islam Austria , kepada Press TV pada hari Jumaat minggu lalu.

Mencari keselesaan dalam ajaran Islam, banyak warga Austria yang masuk Islam di negara berpenduduk majoriti Katolik.

Namun, setelah terungkapnya skandal gangguan di gereja Katolik menjadikan hal ini peranan utama dalam eksodus warga Austria untuk masuk Islam.

"Jika gereja kecil dalam keahlian, maka akan menjadi lebih kecil dalam pengaruh sosial," kata Michael Pruller, juru bicara Keuskupan Agung, kepada Press TV.

Muslim Austria dianggarkan mencapai 400,000 atau hampir 4 peratus dari 8 juta penduduk di negara Eropah tersebut.

Estimasi menunjukkan bahawa hampir setengah juta warga Kristian Austria telah masuk Islam sejak kira-kira dua tahun lalu, dengan jumlah penukaran semakin berkembang, Press TV mengatakan.

Pada tahun 2007, Muslim Austria telah memperjuangkan kempen nasional untuk memperkenalkan Nabi dan ajaran-ajarannya untuk rakan senegara mereka.

Kempen ini bergema setelah dilancarkan oleh Muslim seluruh Eropah sebagai tanggapan terhadap gangguan kartun Nabi Denmark pada tahun 2005.

Walaupun gelombang anti-Muslim yang tumbuh di seluruh negara Eropah, umat Islam Austria percaya kempen mereka ini memberi mereka peluang yang lebih baik untuk membina jambatan dengan masyarakat.

"Ketika saya melangkah masuk Islam saya mempunyai kesan peribadi bahawa ada langkah maju di diri saya," kata Baghajati kepada Press TV.

"Ini adalah mengapa saya merasa bahawa ada kemungkinan yang baik untuk membina lebih banyak jambatan di antara warga kerana kami berkongsi jauh lebih banyak dengan orang fikirkan." (Fq / prtv)sumber

No comments: