Pages

Monday, June 25, 2012

Misi berlabuh manual China berjaya



GAMBAR skrin besar Pusat Angkasa Lepas Jiuquan menunjukkan kapal angkasa Shenzhou-9 sedia untuk bercantum dengan modul Tiangong-1 semalam.


BEIJING - Sebuah kapal angkasa China berjaya melakukan misi berlabuh secara manual di orbit, kata agensi berita rasmi Xinhua.
Kapal angkasa Shenzhou-9 bercantum secara manual dengan modul Tiangong-1 selepas misi berlabuh secara automatik selesai pada Isnin lalu.
Kejayaan tersebut menyusul seminggu selepas China menghantar sepasukan angkasawan termasuk seorang wanita ke angkasa lepas.
"Prosedur berlabuh secara manual berjalan lancar " kata pusat kawalan misi angkasa lepas dalam satu pengumuman secara langsung yang disiarkan oleh stesen televisyen China.
Pencantuman di orbit merupakan matlamat utama misi Shenzhou-9.
Misi berkenaan menguji teknik berlabuh yang merupakan keperluan utama bagi membolehkan China membina sebuah stesen angkasa lepas menjelang 2020.
Berlabuh secara manual sukar dikuasai kerana melibatkan pencantuman dua kapal angkasa lepas yang berada di orbit sama dan bergerak mengelilingi Bumi pada kelajuan beberapa ribu kilometer sejam.
Sebarang kesilapan akan menyebabkan kedua-dua kapal angkasa berkenaan hancur berkecai. - AFP

No comments: