Pages

Monday, June 18, 2012

'Hantar pengaman bersenjata'

ASAP berkepul di bandar raya Homs, ketika keganasan yang semakin meningkat memaksa pemerhati  PBB  menggantung operasi.

ASAP berkepul di bandar raya Homs, ketika keganasan yang semakin meningkat memaksa pemerhati PBB menggantung operasi.
Pembangkang Syria desak PBB guna resolusi atasi keganasan melampau

DAMSYIK: Pembangkang Syria mendesak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menghantar pasukan pengaman bersenjata ke negara itu selepas pemantau PBB menangguhkan operasi mereka disebabkan keganasan.
Majlis Kebangsaan Syria (SNC), kumpulan pembangkang utama negara itu dalam satu kenyataan dikeluarkan menggesa Majlis Keselamatan PBB untuk menggunakan satu resolusi di bawah Bab VII Piagam PBB untuk melengkapkan pengaman dengan senjata.
Ketika rejim melakukan jenayah terburuk terhadap penduduk Syria, kami dikejutkan dengan keputusan PBB untuk menangguhkan kerja mereka disebabkan apa yang mereka sifatkan sebagai ‘keganasan melampau. - Kenyataan SNC, Ibu Muhammad Izwan
“Ketika rejim melakukan jenayah terburuk terhadap penduduk Syria, kami dikejutkan dengan keputusan PBB untuk menangguhkan kerja mereka disebabkan apa yang mereka sifatkan sebagai ‘keganasan melampau’,” kata SNC dalam satu kenyataan diperoleh AFP.

Misi Pemantau PBB di Syria (UNSMIS) menangguhkan operasi dua bulan dalam mandat tiga bulannya pada Sabtu, dengan menyalahkan keganasan melampau.

Pemantau menjadi sasaran hampir setiap hari sejak dihantar pada pertengahan April untuk memantau gencatan senjata yang sering dilanggar.

Kenyataan SNC berkata, bahawa pemantau PBB gagal untuk mengenal pasti sumber atau jenis keganasan. 
Dengan menangguhkan misi itu, ia memberi kelebihan kepada rejim untuk meneruskan jenayah dan menafikan perlindungan kepada penduduk Syria.

SNC mengulangi gesaan kepada Majlis Keselamatan untuk campur tangan segera dan meluluskan satu resolusi di bawah Bab VII (Piagam PBB) untuk meletakkan pemantau PBB, supaya mereka boleh mempertahankan diri dan memastikan bahawa rejim berhenti membunuh, ketika menguatkuasakan rancangan damai (wakil PBB-Liga Arab, Kofi Annan).

Gesaan dibuat ketika tentera Syria dilaporkan menyerang beberapa daerah di tengah Homs semalam, sehari selepas keganasan yang meragut sekurang-kurangnya 69 nyawa di seluruh negara.

Seramai empat lagi terbunuh pada Ahad, kata aktivis Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Syria.

Bercakap kepada AFP melalui Skype, aktivis Abu Bilal berkata, serangan rejim terhadap beberapa bahagian bandar raya itu menyukarkan kehidupan penduduk.

“Mereka menyerang kami setiap masa. Kami kekurangan makanan dan air serta ubat,” katanya.

Abu Bilal menegaskan kebimbangan yang diluahkan pembangkang dan pemantau kelmarin, sekiranya rejim memasuki daerah mereka, penduduk yang terperangkap di sana mungkin akan dibunuh.

Beliau menambah berpuluh penduduk di tengah Homs cedera dan ramai akan mati jika tidak menerima rawatan.

Menerangkan misi penangguhan, Mejar Jeneral Robert Mood bercakap mengenai meningkatnya pertarungan dan risiko terhadap pasukan PBB seramai 300 orang selain tiadanya keinginan untuk berdamai di kalangan parti.

“Keganasan bersenjata semakin meningkat di seluruh Syria sejak 10 hari lalu,” kata Mood dalam satu kenyataan.

“Ini membataskan keupayaan kami untuk memantau, mengesahkan, melaporkan selain membantu dialog tempatan dan kestabilan projek, pada dasarnya menghalang kami untuk meneruskan mandat,” katanya. – AFP

No comments: