Pages

Saturday, December 3, 2011

Bau plastik terbakar selamatkan keluarga Luaran



Beginilah keadaan rumah Luaran Ansapi di Kampung Tinambak Topokon, Tamparuli yang musnah terbakar pada awal pagi kelmarin.


TAMPARULI 2 Dis. - Terjaga daripada tidur kerana tercium bau plastik terbakar telah menyelamatkan nyawa sebuah keluarga yang terlibat dalam kebakaran di Kampung Tinambak Topokon, dekat sini awal semalam.

Bahagian bawah rumah dua tingkat milik Luaran Ansapi, 65, dijilat api kira-kira pukul 4 pagi sebelum isterinya tersedar dari tidur kerana terhidu bau plastik terbakar.

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Sabah berkata, sehubungan itu, isteri pesara guru itu turun ke bahagian bawah rumah dan melihat api sedang merebak.

Dia kemudiannya bertindak pantas mengejutkan ahli keluarga yang lain sebelum kesemuanya bergegas keluar dari rumah dan meminta pertolongan jiran mereka.

"Mujur ada pintu keluar dari tingkat atas rumah tersebut dan ia digunakan oleh keluarga berkenaan untuk menyelamatkan diri kerana tangga di dalam rumah sudah dipenuhi asap.

"Pemilik rumah cuba memadamkan api tetapi gagal kerana ia merebak dengan pantas dan menyebabkan bahagian tingkat atas rumah yang diperbuat daripada kayu musnah sepenuhnya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurut beliau, pihak bomba menerima panggilan kira-kira pukul 4.35 pagi dan sebuah jentera bersama lima anggota tiba di tempat kejadian pada pukul 4.46 pagi.

Bagaimanapun katanya, api hanya berjaya dikawal sepenuhnya pada pukul 5.33 pagi.

Tambahnya, punca sebenar kebakaran dan jumlah kerugian masih dalam siasatan pihak bomba.

Utusan Malaysia Online - Sabah & Sarawak:

'via Blog this'

No comments: