Pages

Saturday, December 3, 2011

Putus hubungan dengan Iran

WASHINGTON: Seorang pemimpin pembangkang Syria berkata, pihaknya akan memutuskan hubungan negara itu dengan Iran, Hizbullah dan Hamas, jika berkuasa.

Presiden Majlis Kebangsaan Syria, Burhan Ghalioun berkata demikian dalam satu wawancara dengan Wall Street Journal, semalam, lapan bulan selepas kebangkitan rakyat negara itu terhadap kerajaan Presiden Bashar al-Assad. Tindakan itu akan menyebabkan tentera Iran kehilangan sekutu penting yang dipercayai memainkan peranan utama dalam membekalkan senjata kepada Hizbullah di Lubnan dan Hamas di Palestin, sekali gus berpotensi untuk membawa kepada perubahan dramatik perimbangan kuasa serantau.


“Tidak akan ada hubungan istimewa dengan Iran,” kata Nurhan, 66, profesor sebuah universiti, dalam wawancara yang diadakan di kediamannya di Paris.

“Memutuskan hubungan istimewa bermakna memutuskan pakatan strategik dan ketenteraan. Selepas kejatuhan rejim Syria, Hizbullah tidak akan sama seperti yang ada sekarang,” katanya.


Beliau juga menggesa masyarakat antarabangsa meningkatkan sokongan kepada pemberontak, termasuk menguatkuasakan zon larangan terbang.


“Matlamat kami ialah mencari mekanisme untuk melindungi orang awam dan menghentikan jentera pembunuhan. “Bagi kami, adalah penting untuk menggunakan kekerasan bagi memaksa rejim itu menghormati hak asasi kemanusiaan,” kata Burhan.

Pemberontak berkemungkinan gagal dalam usaha mereka untuk menggulingkan Bashar tetapi tindakan menjauhkannya daripada Iran dan mendekatkannya kepada Barat akan mempunyai kesan amat besar di seluruh rantau itu.


Burhan juga berkata, Syria yang ditadbir oleh pembangkang akan komited untuk mendapatkan balik Bukit Golan yang ditawan oleh Israel pada 1967 tetapi akan mendapatkannya semula menerusi rundingan, bukan peperangan.

Dia juga berkata, pihaknya akan berusaha mengembalikan hubungan dengan Lubnan selepas tegang sejak puluhan tahun lalu. - AP

myMetro | Putus hubungan dengan Iran:

'via Blog this'

No comments: