Pages

Saturday, December 3, 2011

Askar Syria bunuh 23 lagi orang awam



Gambar yang dikeluarkan oleh agensi berita SANA merakamkan penunjuk perasaan mengibarkan bendera kebangsaan Syria dan potret Presiden Syria, Bashar al-Assad ketika mengadakan tunjuk perasaan menyokong rejim Assad di Pelabuhan Tartus, 240 kilometer ke barat laut Damsyik pada 30 November lalu, beberapa jam sebelum majlis hak asasi PBB mengadakan sidang khas berhubung situasi di Syria atas permintaan Kesatuan Eropah. - AFP


BEIRUT 2 Dis. - Tentera Syria semalam membunuh sekurang-kurangnya 23 orang di beberapa kawasan berdekatan Hama dan Homs, ketika Kesatuan Eropah (EU) mengenakan sekatan baru ke atas rejim Presiden, Bashar al-Assad.

Pemantau Hak Asasi Manusia Syria berkata, 15 orang awam dibunuh askar Syria di bandar al-Tremeesa berdekatan Hama.

''Dua orang awam lagi dibunuh di Homs,'' kata badan hak asasi yang berpangkalan di London itu.

Aktivis Syria yang berpangkalan di Lebanon berkata, enam orang awam dibunuh di Tel Kalah selepas askar Syria yang menggunakan kereta kebal memasuki sebuah kampung di sempadan bandar itu.

Di Brussels, EU mengharamkan pembelian bon Syria, penjualan perisian pemantauan kepada kerajaan Syria dan mengeluarkan kadar faedah dan insurans rendah.

Pertubuhan itu juga menghalang syarikat-syarikat EU terlibat dalam projek minyak atau tenaga di Syria.

Blok EU mengharamkan institusi peminjam Syria membuka cawangan di EU dan mengharamkan bank Eropah mengadakan kerjasama dengan institusi kewangan Syria.

EU juga mengenakan larangan perjalanan kepada 12 orang dan 11 entiti di Syria.

Sebagai maklum balas kepada sekatan terbaru itu, Syria mengumumkan pengunduran dari Kesatuan Mediterranean yang ditubuhkan pada 2008 untuk meningkatkan kerjasama antara Eropah, Asia Barat dan Afrika Utara. - dpa

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: