Pages

Saturday, December 3, 2011

Kerani kolej swasta sembunyi kelahiran bayi, dipenjara dua tahun


TAMPIN 2 Dis. - Seorang kerani dihukum penjara dua tahun oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini selepas mengaku bersalah menyembunyikan kelahiran dengan membuang bayi yang baru dilahirkannya ke dalam semak berhampiran Jalan Batu Belang, Jalan Tampin dekat sini.

Tertuduh, Nurul Izzati Syazwani Zulkarnian, 23, kelihatan tenang ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Mahyon Yusuf.

Menurut pertuduhan, tertuduh didakwa sengaja menyembunyikan kelahiran secara rahsia bayinya yang dilahirkan pada pukul 7.30 pagi, 22 November lalu sebelum membuangnya pada pukul 6.30 petang, hari yang sama di lokasi tersebut.

Tertuduh yang bekerja di sebuah kolej swasta di sini didakwa mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Mengikut fakta kes, tertuduh yang dalam proses perceraian dengan suaminya, melahirkan bayi itu seorang diri di dalam sebuah bilik di rumahnya di Taman Indah, Tampin.

Ibu beranak dua itu kemudiannya memasukkan bayi malang tersebut ke dalam sebuah beg sebelum membawanya ke tempat kerja di Tampin.

Selepas habis bekerja pada pukul 6 petang, tertuduh singgah di tempat kejadian untuk membuangnya.

Bagaimanapun, pada 24 November lalu keluarga Nurul Izzati Syazwani yang curiga melihat kesan darah di atas tilam, membawanya ke Hospital Melaka sebelum tertuduh mengaku membuang bayi tersebut.

Tertuduh juga membawa sepasukan polis ke kawasan mayat bayi itu dibuang dan ketika ditemui mayat bayi berkenaan sudah reput malah punca kematian serta jantina bayi tidak dapat dipastikan.

Dia yang tidak diwakili peguam merayu supaya hukuman diringankan kerana perlu menjaga dua anak yang lain.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Zahid Ahmad.

Utusan Malaysia Online - Mahkamah:

'via Blog this'

No comments: