Pages

Thursday, December 22, 2011

Awang Hitam dah melampau!

SEBUT Awang Hitam atau Mat Afrika, sukar untuk kita bersangka baik, apatah lagi ada saja kisah negatif mengenai mereka sering dilaporkan di media. Jenayah black money, dadah dan penipuan Internet antara yang 'galak' dilakukan manakala pelakuan seperti kaki mabuk, gemar bergaduh dan mengganggu anak dara orang sudah lama menimbulkan kegusaran masyarakat.
Mengambil contoh penipuan Internet, statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) sepanjang 2010 hingga Ogos lalu, mencatatkan 232 Awang Hitam terdiri daripada warga Nigeria ditahan kerana terbabit penipuan Internet dengan mensasarkan wanita Malaysia sebagai mangsa.

Hasil tangkapan itu, polis menemui surat, skrip dan puisi cinta serta gambar lelaki kacak berkulit putih, antara bahan ditemui polis dalam komputer riba warga Nigeria yang digunakan mereka untuk mengaut RM24 juta daripada 774 wanita tempatan dalam tempoh lapan bulan pertama tahun ini.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan, dilapor berkata siasatan polis mendapati sindiket penipuan warga Nigeria di negara ini mempunyai skrip atau ayat cinta yang dicipta khusus bagi memancing wanita tempatan, terutama mereka yang ketandusan kasih sayang.

Bagi kes dadah pula, kemasukan penyeludup dadah dari Afrika Barat termasuk Awang Hitam dan Minah Hitam ke negara ini semakin menjadi-jadi, terutama menerusi pintu masuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) apabila 419 kes direkodkan setakat ini membabitkan nilai lebih RM30 juta.

Lebih membimbangkan kebanyakan tangkapan sejak Januari hingga Ogos tahun ini membabitkan Awang Hitam atau Minah Hitam negara berkenaan, menggunakan pas pelajar.
Tangkapan pihak polis Selangor seperti dinyatakan Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk A Thaiveegan bahawa bagi kes penyeludupan dadah membabitkan warga asing untuk tempoh berkenaan ialah 601 orang dengan kebanyakan suspek berasal dari Afrika Barat.

Hal berkaitan jenayah dilakukan Awang Hitam, kita serahkan saja kepada pihak berkuasa kerana mereka tahu tugas mereka.
Bagaimanapun, memandangkan semakin banyak jenayah dilakukan Awang Hitam kebelakangan ini, perlu ada tindakan lebih efektif untuk menyedarkan Awang Hitam yang bagaikan berasa mereka kebal dan besar kepala sehingga bebas berbuat sesuka hati di negara ini.

Sehingga kini, masih hangat diperkatakan mengenai tindakan keterlaluan lebih 200 Awang Hitam mengepung membantah tindakan pihak berkuasa dalam operasi di penempatan ‘Mini Afrika’ di sebuah pangsapuri berhampiran kolej swasta, di Mantin, Negeri Sembilan, seperti dilaporkan Harian Metro, 5 Disember lalu.

Dalam Ops Ajar yang bermula jam 9 malam dan berakhir lapan jam kemudian, 111 anggota Jabatan Imigresen, termasuk 30 anggota Rela, empat anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), empat pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), tujuh anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri dan enam petugas media dikepung sekumpulan pelajar warga Afrika terbabit selepas seorang daripada mereka menyekat laluan utama keluar dari kolej kediaman berkenaan menggunakan kereta.

Difahamkan, tindakan kurang ajar pelajar asing itu menyebabkan seorang anggota imigresen cedera ketika bergelut untuk menggari lelaki yang membuat halangan itu, malah keadaan tegang sehingga ada antara mereka melepaskan tumbukan serta tendangan liar ke arah kenderaan penguat kuasa.

Walaupun cuba ditenteramkan, Awang Hitam terbabit melawan dan mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah selain membuat alasan supaya rakan mereka yang seramai 16 orang, termasuk seorang wanita yang ditahan di beberapa rumah di pangsapuri itu dalam operasi pertama kerana kesalahan tidak memiliki dokumen perjalanan sah dan tinggal lebih masa di negara ini secara haram, dibebaskan.

Terbukti, insiden itu memberi gambaran kita tidak dihormati walaupun berada di negara sendiri.

Itu belum lagi pelakuan kaki mabuk, gemar bergaduh dan mengganggu anak dara orang dilakukan Awang Hitam.

Penulis pernah menemubual penduduk yang tinggal di penempatan Awang Hitam.

Mereka mendakwa, apabila dalam jumlah ramai, Awang Hitam berkumpul, membuat bising dan ada yang mabuk. Jika terjumpa anak gadis, pasti diganggu sehingga ketakutan.

Jika ditegur, tidak terima dan akan muncul perkataan tidak sedap didengar.

Sebab itu kita setuju dengan saranan Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye yang mencadangkan kerajaan memperketatkan kemasukan warga Afrika ke negara ini berikutan semakin banyak kes jenayah membabitkan mereka dilaporkan sekali gus menjadi satu ancaman kepada masyarakat.

Beliau berkata, walaupun negara ini liberal dan membenarkan warga asing berkunjung sama ada untuk melancong, perniagaan, belajar dan sebagainya, namun kemasukan warga Afrika sejak kebelakangan ini perlu diberi perhatian serius.

“Pihak berkuasa perlu kaji semula kemasukan mereka, tetapi bukan mengharamkannya. Ini kerana kita mengalu-alukan kedatangan warga asing, tetapi tidak kepada mereka yang melakukan jenayah.

“Mungkin kerajaan boleh membuat pemeriksaan dengan meminta warga Afrika memberikan maklumat latar belakang dengan lebih terperinci sebelum dibenarkan belajar atau melancong ke sini,” katanya.

Kita juga setuju dengan kenyataan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Tan Sri Mahmood Adam bahawa kemasukan warga asing terutama dari Afrika yang ingin melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan, termasuk kolej swasta di negara ini akan ditapis secara ketat menggunakan sistem baru bermula tahun depan.

Sistem baru mengguna pakai Sistem Tier (tapisan) di negara maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom dilihat mampu menangani masalah kebanjiran pelajar asing ‘palsu’ di negara ini yang banyak menyumbang kepada masalah sosial dan kegiatan jenayah.

Diharap cadangan dan pengumuman itu membantu menangani masalah ditimbulkan Awang Hitam.

Diakui, bukan semua Awang Hitam yang datang ke negara ini jahat. Seperti dimaklumkan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, pembabitan pelajar asing, terutama dari Afrika dalam kegiatan jenayah dan masalah sosial di negara ini adalah rendah dan terkawal.

Katanya, terdapat 66 kes membabitkan pelajar warga Afrika atas pelbagai kesalahan jenayah daripada kira-kira 20,000 pelajar dari benua itu di Malaysia kini.

“Kita tidak boleh menghukum pelajar Afrika yang betul-betul mahu belajar hanya kerana rakan mereka melakukan jenayah, itu tidak adil.

“Kita sepatutnya memberi peluang kepada mereka untuk menuntut ilmu di sini bagi memajukan negara mereka,” katanya.

Penulis juga pernah menemubual wanita tempatan yang menjalin hubungan cinta dengan Awang Hitam.

Bagi seorang eksekutif, Jaja Karim, 28, bukan semua Awang Hitam jahat kerana ada yang baik malah lebih baik daripada lelaki Melayu.

Menurut Jaja, teman lelakinya setia dan menjaganya.

“Mereka juga matang dan ‘gentleman’ (budiman). Mereka berfikiran terbuka dan profesional disebabkan banyak berkunjung ke negara lain,” katanya.

Ditanya tidakkah dia bimbang tertipu dengan warga Afrika yang sinonim dengan sikap gemar bersandiwara dan bijak bermain kata-kata, Jaja tidak bimbang.

“Saya tidak bimbang dengan persepsi seperti itu. Saya selidik latar belakangnya dan bertemu keluarganya.

“Dulu kami pelajar universiti, tetapi sekarang saya bekerja manakala dia berniaga serta banyak menghabiskan masa di luar negara. Tiada apa perlu dibimbangkan kerana keluarga juga mengenalinya,” katanya.

Sebagai kesimpulan, kita tidak menghalang sesiapapun belajar atau bekerja di negara ini, tetapi perlu ada sikap patuh kepada undang-undang dan hormat menghormati antara satu sama lain.

Bagaimanapun, yang bersalah perlu dikenakan tindakan, manakala kerajaan berhak mengambil inisiatif memastikan jenayah atau masalah ditimbulkan Awang Hitam dibendung.

Selagi kes jenayah dan masalah sosial membabitkan Awang Hitam meningkat di negara ini, selagi itulah persepsi negatif terus menebal di kalangan rakyat kita.

Penulis Ketua Biro Harian Metro Kelantan
myMetro | Awang Hitam dah melampau!:

No comments: