Pages

Tuesday, November 29, 2011

Terkejut ular sawa tersangkut di jaring ikan




JPAM Temerloh bersama penduduk Kampung Paya Parit Kuala Krau menunjukkan ular sawa yang berjaya ditangkap.


KUALA KRAU 28 Nov. - Seorang penduduk Kampung Paya Parit di sini terkejut apabila menemui seekor ular sawa sepanjang empat meter terlekat pada jaring ikan yang dipasang di Sungai Pahang kelmarin.

Mohd. Rodzi Mat Noh, 40, berkata, reptilia dianggarkan seberat 30 kilogram itu ditemuinya ketika dia melihat jaring yang dipasang di sungai itu berdekatan rumahnya pada pukul 7 pagi.

Katanya, dia terkejut apabila ternampak sesuatu objek pelik terlekat pada jaringnya.

"Pada mulanya saya ingat ada ikan besar terlekat pada jaring saya. Bagaimanapun, saya terkejut apabila melihat seekor ular sawa berada dalam jaring," katanya yang segera menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Temerloh sejurus selepas penemuan itu.

Menurut Mohd. Rodzi, walaupun mengetahui terdapat banyak ular sawa di kawasan itu, namun ini merupakan kali pertama reptilia tersebut terlekat pada jaringnya.

"Sebelum ini, penduduk pernah menangkap ular yang sama, tetapi saiznya lebih besar dan boleh membaham seekor anjing," katanya.

Dalam pada itu, jurucakap JPAM Temerloh menasihatkan orang ramai agar berhati-hati ketika musim banjir ini kerana banyak reptilia terutama ular keluar untuk mencari makanan.

Utusan Malaysia Online - Pahang:

'via Blog this'

No comments: