Pages

Tuesday, November 29, 2011

Peru pulihara kompleks purba



Pemandangan kompleks purba Marcahuamachuco di Peru. – AFP


LIMA 28 Nov. – Kerajaan Peru melancarkan usaha memulihara sebuah kompleks purba berusia kira-kira 1,600 tahun di utara Andes, Marcahuamachuco bagi menjadikannya sebagai pusat tarikan pelancongan di negara ini.

Kebanyakan harta arkeologi dan artifak yang terdapat di dalam kompleks purba di kawasan gunung seluas 240 hektar itu telah dicuri, namun strukturnya termasuk bangunan batu, beberapa galeri dan sebuah pusat keagamaan masih dapat dilihat sehingga sekarang.

Persoalan mengenai siapakah penduduk di kawasan itu dan mengapa mereka memilih tinggal di sana masih menjadi misteri.

Ketua arkeologi yang dilantik kerajaan, Cristian Vizconde berkata, kompleks itu dibina seperti sebuh kubu bagi mengelak ia diserang dan dijajah.

‘‘Marcahuamachuco di Quechua mempunyai penduduk yang memakai topeng seperti burung helang telah dikaji oleh ahli arkeologi sejak 1900,’’ ujarnya.

Beliau berkata, sebahagian dari kawasan itu masih tertimbus dan dimensi sebenar kompleks berkenaan masih tidak diketahui.

Pada Oktober tahun lepas, kerajaan bekerjasama dengan sebuah badan yang melindungi kawasan warisan budaya dunia, Global Heritage Fund untuk memulihara Marcahuamachuco.

Sejumlah dana disediakan untuk mengkaji dan memulihara Marcahuamachuco bagi dijadikan destinasi pelancongan mampan.

Ia juga bertujuan untuk diisytiharkan sebagai warisan dunia oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNESCO).

Vizconde berkata, ia merupakan kompleks paling penting pada zaman purba pra-Inca di Andes yang mempunyai bahasanya sendiri dikenali sebagai culli.

– AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: