Pages

Tuesday, September 13, 2011

Wanita tertua Vietnam berusia 118 tahun



HANOI 12 Sept. - Seorang wanita berusia 118 tahun dinamakan sebagai wanita tertua di Vietnam, hari ini dan pihak berkuasa negara ini akan membuat permohonan bagi menamakan warga emas itu sebagai wanita tertua di dunia.
Nguyen Thi Tru yang dilahirkan pada 4 Mei 1893 mempunyai 11 orang anak dan masih boleh berfikir dengan waras, menurut Vietnam Records Book dalam satu kenyataan.
Dia kini tinggal bersama anak lelaki bongsunya yang berusia 69 tahun.
Ketika ditanya mengenai kisah silamnya, dia masih boleh menceritakan peristiwa ketika dia menggali terowong bawah tanah untuk membawa makanan kepada pejuang penentang kolonial Perancis pada awal abad ke-20.
Dia kini dilaporkan makan dua mangkuk nasi sehari dengan sayur-sayuran dari ladangnya serta ikan dari sungai, tetapi tidak memakan makanan yang dicemari bahan kimia.
"Saya tidak ada rahsia untuk hidup lebih lama. Saya hanya mengamalkan gaya hidup menyayangi dan menolong orang lain serta mengelak menimbulkan kemarahan sesiapa sahaja.
"Melakukan kerja amal akan membantu anda berasa tenang dan hidup lebih lama," kata Thi Tru.
Pihak berkuasa Vietnam akan menghantar kes wanita tertua ini kepada Guiness World Book of Records pada Oktober ini untuk diiktiraf sebagai wanita tertua di dunia.
Gelaran wanita tertua di dunia kini dipegang oleh Besse Cooper yang berusia 114 tahun dari Georgia, Amerika Syarikat.
Sementara itu, sepasang lagi kembar rakyat Vietnam Vi Thi Cac dan Vi Thi Dac yang dilahirkan pada 1911, berusia 100 tahun, turut disenaraikan dalam Vietnam Records Book, hari ini sebagai pasangan kembar tertua di Vietnam.
Pasangan kembar tertua di dunia kini ialah Lily Millward dan Ena Pugh yang dilahirkan di Britain pada 1910. - dpa

No comments: