Pages

Tuesday, September 13, 2011

Kebakaran petrol, 120 terkorban




Pasukan penyelamat bersama penduduk tempatan membantu mangsa kebakaran petrol di kawasan setinggan di Nairobi, semalam. - REUTERS


NAIROBI 12 Sept. - Lebih 120 orang maut dan sejumlah yang sama cedera dalam kebakaran petrol berpunca daripada puntung rokok di sebuah kawasan setinggan yang penuh sesak di ibu negara Kenya ini, hari ini.
Polis berkata, sebilangan besar mangsa mati terbakar tetapi kiraan rasmi belum diperoleh kerana pasukan bomba masih berusaha memadamkan kebakaran.
Siaran televisyen menyiarkan gambar mayat rentung dan penduduk setinggan yang terbakar berjalan dalam keadaan terhuyung-hayang dengan kulit mengelupas di muka dan lengan mereka.
Televisyen Citizen memetik seorang pegawai di tempat kejadian sebagai berkata, beliau telah menghitung lebih 120 mayat, manakala radio Capital FM melaporkan, bilangan kematian melebihi 150 orang.
Timbalan jurucakap polis, Charles Owino berkata, kebakaran bermula selepas petrol yang bocor dari tangki di sebuah depot milik Kenya Pipeline Company mengalir ke parit terbuka di kawasan setinggan itu.
Penduduk cuba mencedok petrol yang bocor itu dari parit tetapi dijilat api apabila seseorang mencampakkan puntung rokok ke dalam parit, kata Owino. - Reuters/AFP

No comments: