Pages

Tuesday, September 13, 2011

Strauss-Kahn disoal siasat


Strauss-Kahn
Strauss-Kahn

Bekas Pengarah Urusan IMF hadapi dakwaan cubaan rogol wartawan

PARIS: Polis Perancis semalam menyoal bekas Pengarah Urusan Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) Dominique Strauss-Kahn, berikutan dakwaan cuba merogol seorang wartawan di sebuah pangsapuri di Paris pada 2003.
Peguam beliau Frederique Baulieu dan Henri Leclerc Strauss-Kahn, berkata anak guam mereka yang kembali ke Paris dari New York selepas dakwaan rogol ke atasnya digugurkan, mahu sesi soal siasat membabitkan kes cubaan rogol ke atas Tristane Banon dilakukan seberapa segera yang boleh.
Strauss-Kahn yang terkenal sebagai kaki perempuan, cuba merogol saya. - Tristane Banin, Wartawan
Selepas soal-siasat awal, pendakwa Perancis boleh memutuskan sama ada wujud kes bagi tuduhan itu atau tidak, atau sama ada ia sengaja diada-adakan kerana sudah lama berlaku.

Jun lalu, Banon mengemukakan dakwaan itu Jun lalu, selepas Strauss-Kahn ditahan di New York dak didakwa cuba merogol seorang pekerja hotel di situ.

Banon berkata, Strauss-Kahn yang terkenal sebagai kaki perempuan sebelum dakwaan serangan seksual di New York, cuba merogolnya di sebuah pangsapuri kosong di Paris pada 2003.

Strauss-Kahn menafikan semua dakwaan ke atasnya. Kes beliau di New York digugurkan selepas pekerja yang menuduhnya didapati pernah menipu.
Pihak berkuasa perundangan di Perancis setakat ini sudah menyoal beberapa individu termasuk tokoh politik terkenal seperti bekas pemimpin parti Sosialis Francois Hollande, sebagai sebahagian daripada siasatan dakwaan serangan seksual 2003 itu.

Strauss-Kahn tiba di Paris pada 4 September, dua minggu selepas dakwaan ke atasnya di New York digugurkan.

Beliau yang sebelum ini disebut-sebut sebagai calon paling layak untuk bertanding jawatan presiden Perancis, masih berdepan dakwaan lain di New York, selain tuduhan Banon.

Strauss-Kahn juga sudah memfailkan saman fitnah terhadap wartawan itu. – AFP

No comments: