Pages

Tuesday, September 13, 2011

Banjir di daerah Sindh, Pakistan semakin serius



HYDERABAD 12 Sept. - Kerajaan Pakistan yang menghadapi masalah kewangan dan masih bergelut untuk membantu mangsa banjir pada tahun lalu, mungkin berhadapan satu lagi ujian besar, ekoran hujan monsun yang melanda seluruh wilayah Sindh di selatan negara ini.
Pegawai Jabatan Meteorologi, Arif Mehmood berkata, situasi di Sindh kini serius dan akan berlaku lebih banyak banjir serta masalah, ekoran hujan lebat.
"Kami telah mengarahkan semua agensi kerajaan berkaitan supaya berjaga-jaga dengan situasi banjir ini," kata Arif.
Banjir setakat ini mengorbankan kira-kira 200 orang dan merosakkan hampir sejuta rumah serta menenggelamkan 4.2 juta ekar tanah pertanian sejak akhir Ogos lalu, menurut Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA).
Kerosakan lebih banyak akibat banjir akan menyebabkan kerajaan Pakistan yang kini sedang berhadapan dengan masalah militan Taliban, tuduhan rasuah berleluasa dan kemarahan rakyat ekoran pemotongan tenaga elektrik, menerima tekanan yang amat besar.
Menurut kumpulan Oxfam, lebih 800,000 keluarga masih tidak memiliki tempat perlindungan dan lebih satu juta orang lagi memerlukan bantuan makanan, kebanyakannya di Sindh, walaupun bencana banjir terburuk dalam sejarah Pakistan yang melanda pada Julai tahun lalu itu telah berlalu lebih setahun. - REUTERS

No comments: