Pages

Tuesday, September 13, 2011

Chirac didakwa terima wang




Chirac duduk di kerusi di luar kafe Le Senequier yang terkenal di resort tepi pantai Saint-Tropez pada 14 Ogos lalu. Seorang peguam mendakwa bekas Presiden Perancis itu menerima wang daripada pemimpin Afrika. - AFP


PARIS 12 Sept. - Seorang peguam yang menjalin hubungan dengan para pemimpin Afrika mendakwa beliau telah menyerahkan wang tunai berjumlah lebih AS$20 juta (RM60 juta) kepada bekas Presiden Perancis, Jacques Chirac dan sekutu rapatnya, Dominique de Villepin.
Peguam Perancis, Robert Bourgi memberitahu radio Europe 1 hari ini, wang tersebut diberikan oleh beberapa Presiden bekas tanah jajahan Perancis di Afrika dan diserahkan kepada kedua-dua tokoh politik berhaluan tengah kanan Perancis itu secara berperingkat-peringkat antara 1995 dan 2005.
Bourgi yang mendakwa beliau tampil sekarang kerana ingin 'membersihkan Perancis' berkata, sistem sogokan itu juga wujud semasa pemerintahan bekas-bekas Presiden Georges Pompidou, Valerie Giscard d'Estaing dan Francois Mitterrand.
Dakwaan tersebut yang dinafikan sekeras-kerasnya oleh Chirac dan Villepin dibuat sebelum pilihan raya Presiden Perancis dalam tempoh tujuh bulan lagi, apabila Presiden Nicolas Sarkozy dijangka dicabar oleh Villepin.
Bourgi dilaporkan rapat dengan Sarkozy tetapi beliau menafikan menjadi penasihat rasmi atau tidak rasmi kepada Presiden.
Chirac dan Villepin berkata, mereka akan mengemukakan saman terhadap Bourgi. - AFP

No comments: