Pages

Tuesday, August 30, 2011

Keluarga Gaddafi lari ke Algeria, anak lelaki terbunuh

TRIPOLI, 30 Ogos — Keluarga Muammar Gaddafi dilaporkan telah ‘melarikan’ diri ke Algeria tetapi lokasi pemimpin itu masih belum diketahui, demikian menurut laporan media asing.
Dalam pada itu, pejuang pemberontak mendakwa telah membunuh salah seorang anak lelakinya —  Khamis Gaddafi dalam serangan udara kira-kira 60 kilometer ke selatan Tripoli.
Kementerian Luar Algeria berkata isteri Muammar, Safia, anak perempuannya Aisha dan dua anak lelaki Hannibal dan Mohammed telah melangkah ke negara jiran di sebelah barat itu pagi semalam.
Laporan Reuters menyebut perkembangan itu dijangka mencetuskan masalah hubungan diplomatik ketika Majlis Peralihan Kebangsaan sedang berusaha untuk mewujudkan sebuah kerajaan yang baru.
Aligeria tidak mengiktiraf majlis tersebut, yang sehingga kini lebih 40 negara telah memberikan pengiktirafan.
Jurucakap majlis itu berkata, tindakan Aligeria adalah satu perbuatan menceroboh dan akan meminta agar mereka dihantar pulang.
Bagaimanapun lokasi di mana Muammar berada sekarang masih belum diketahui sejak Tripoli jatuh ke tangan pemberontak, sekali gus menamatkan pemerintahan 42 tahun beliau.
Libya berhadapan dengan kebangkitan rakyat sejak enam bulan lalu.
“Kami telah berjanji untuk menyediakan perbicaraan yang adil kepada kesemua penjenayah dan oleh itu kami menganggap ini tindakan pencerobohan,” kata kata jurucakap Mahmoud Shamman kepada Reuters.
“Kami memberi amaran, sesiapa yang memberi perlindungan kepada Muammar Gaddafi dan anak-anak lelakinya, kami akan mencari dan menahan mereka,” katanya.
themalaysianinsider

No comments: