Pages

Tuesday, June 7, 2011

Pesara tawar bersih loji Fukushima

Kerajaan Jepun belum putuskan terima cadangan ‘misi bunuh diri’

TOKYO: Pada umur 72 tahun, Yasuteru Yamada percaya beliau masih mempunyai masa depan yang baik dalam beberapa tahun mendatang.

Malah dengan usianya sekarang, beliau tidak bimbang risiko yang mungkin dihadapi dengan bekerja membersihkan loji nuklear Fukushima yang terjejas akibat gempa bumi dan tsunami.
“Saya akan mati dulu sebelum barah menyerang saya,” kata Yamada yang mengumpulkan lebih 270 pesara dan pekerja tua yang tidak sabar untuk berkhidmat di kawasan yang paling teruk terjejas akibat kerosakan loji nuklear di dunia sejak Chernobyl.
Yamada yang pernah berkhidmat selama 28 tahun di Sumitomo Metal Industries, berkata kerja membersihkan Fukushima masih terlalu kelam kabut, sukar amat wajar diserahkan kepada pengendalinya Tokyo Electric Power.

Beliau mahu melihat kerajaan Jepun mengambil alih tugas di Fukushima dengan kumpulannya yang dipenuhi sukarela dengan kepakaran dalam bidang kejuruteraan am dan pembinaan, sedia berkhidmat tanpa bayaran seperti Palang Merah.

Pegawai kerajaan Jepun secara asasnya masih membisu mengenai cadangan yang dikemukakan.

Pembantu Perdana Menteri Naoto Kan, Goshi Hosono tidak menerima kumpulan sukarela Yamada sebagai kumpulan bunuh diri.
Bagaimanapun dalam mesyuarat akhir Mei di ibu pejabat TEPCO, Hosono nampaknya lebih bersedia menerima cadangan di tengah kebimbangan mengenai risiko kesihatan pekerja muda yang sudah berada di Fukushima.

Tiga pekerja yang tidak dikenali rebah di Fukushima berikutan kepanasan melampau hujung minggu lalu di loji itu. dua pekerja loji itu sudah melepasi paras yang ditetapkan kerajaan untuk pendedahan radiasi, meletakkan mereka berisiko tinggi dijangkiti barah.

“Masalahnya ialah kumpulan pertama pekerja datang kerana wang dan mereka tidak mampu membantah sebarang syarat,” kata Yamada yang mengendalikan projeknya dari pejabat kecil di atas kedai pendandan yang hanya terletak jarak berjalan kaki ke ibu pejabat TEPCO. – Reuters
Berita Harian Online | Pesara tawar bersih loji Fukushima

No comments: