Pages

Tuesday, June 7, 2011

Bundchen supermodel terkaya



Gisele Bundchen
Gisele Bundchen

Pintar urus kewangan, miliki jenama sendiri

LONDON: Model jelita Brazil, Gisele Bundchen menjadi supermodel bilionair pertama dunia, kata majalah perniagaan Forbes.

Akhbar Sydney Morning Herald melaporkan wanita berusia 31 tahun itu menerima bayaran supermodel tertinggi sejak 2004 dan seorang yang amat pintar menguruskan sumber kewangannya.
Beliau juga diramal bakal menjadi bilionair sebaik mencecah usia 32, tahun depan.
Majalah itu menganggarkan pendapatan tahunannya berjumlah AS$45 juta (RM135 juta).

“Bundchen sering tampil dalam kempen jenama fesyen berprofil tinggi seperti Versace dan Dior, tetapi turut menjana pendapatan menerusi jenama sendiri,” kata laporan itu.

Editor Forbes menyenaraikan kontraknya yang menguntungkan dengan Versace dan Dior, kejayaannya dalam bidang barang perhiasan dan pakaian sukan dan pegangan hartanah di Brazil, Costa Rica dan Brentwood, California antara asetnya.
Bundchen melesenkan namanya dalam beberapa produk termasuk perhiasan dan kosmetik mesra alam serta capal yang dikenali sebagai Grendene.
Akhbar Korean Herald melaporkan Mei lalu, Bundchen melancarkan syarikat pakaian dalam dengan rakan kongsi Hope (Victoria Secret versi Brazil) dengan beliau sudah menjadi jurucakap, jelas Forbes.

Selain melesenkan namanya kepada syarikat itu, seperti selebriti lain, beliau juga mencipta jenamanya sendiri, Gisele Bundchen Brazilian Intimates. Tidak seperti kelaziman, beliau turut memegang saham dalam syarikat.

Wanita itu berjaya menambah lagi pendapatannya sebagai pengarah kreatif bagi rangkaian fesyen Himpunan C&A Bundchen dan bercadang menjual pegangan sahamnya dalam syarikat penjagaan kecantikannya yang diasaskannya tahun lalu, Sejaa Pure Skincare.

Laporan majalah itu menyebut Bundchen tidak hanya menjadi supermodel bilionair pertama tetapi juga wanita Brazil pertama yang menjadi jutawan dengan usaha sendiri. – Agensi. Berita Harian Online | Bundchen supermodel terkaya

No comments: