Pages

Monday, April 4, 2011

Bekas menteri ketuai pasukan krisis

"BENGHAZI: Majlis pimpinan kumpulan anti-Muammar Gaddafi menubuhkan ‘pasukan krisis’ dengan melantik bekas Menteri Dalam Negeri Libya, Jeneral Abdel Fattah Younes al-Abidi, sebagai ketua.


Berpengalaman lama dalam pasukan tentera Gaddafi, Abdel Fattah berpaling tadah dengan menyebelahi pemberontak di awal kebangkitan rakyat Libya pertengahan Februari lalu.




Seorang lagi tokoh tentera di kalangan pemberontak, Omar Hariri, diberi tanggungjawab mengetuai jabatan ketenteraan pasukan pemberontak.


Bagaimanapun, kebanyakan pemberontak masih meragui keikhlasan Abdel Fattah berdasarkan rekod hubungan baiknya dengan Gaddafi.




Sementara itu, bekalan makanan di Misrata dilaporkan kritikal dan pemberontak berharap ada pertubuhan kemanusiaan menyalurkan bantuan.




Seorang pemberontak berkata, selepas dikepung satu setengah bulan, penduduk Misrata kini berdepan masalah kekurangan buah-buahan dan sayur-sayuran.


“Sebelum ini, bekalan itu datang dari wilayah selatan tetapi tempat itu kini dikuasai tentera kerajaan,” katanya. - Reuters

No comments: