Pages

Monday, April 4, 2011

Banjir di Thailand ragut 40 nyawa


PENDUDUK menggunakan sampan di jalan raya di  Phunpin, wilayah Surat Thani yang dilanda banjir   sejak beberapa hari lalu.
PENDUDUK menggunakan sampan di jalan raya di Phunpin, wilayah Surat Thani yang dilanda banjir sejak beberapa hari lalu.


Beribu-ribu penduduk 10 wilayah terjejas

BANGKOK: Banjir yang melanda 10 wilayah di selatan Thailand sejak beberapa hari lalu setakat ini mengorbankan 40 orang dan beribu-ribu lagi terpaksa tinggal di tempat perlindungan sementara.
Hujan lebat lebih dari seminggu, yang biasa terjadi dalam bulan paling panas, mengakibatkan banjir di 10 daripada 77 wilayah Thailand.
Air banjir menenggelamkan kediaman, menyebabkan tanah runtuh dan menenggelamkan jalan, serta menghanyutkan jambatan.

"Sehingga semalam jumlah korban adalah 17 orang di wilayah Nakhon Si Thammarat, 10 orang di Surat Thani, 7 orang di Krabi dan masing-masing 3 orang di Phatthalung Chumphon dan Trang," kata jabatan pencegahan bencana.

Tanah runtuh melanda sekurang-kurangnya satu kampung di daerah Khao Phanom, wilayah Krabi.

Cuaca buruk menyebabkan beribu-ribu orang terkandas di pulau di Teluk Thailand dan Laut Andaman, yang memaksa pihak berkuasa menghantar kapal tentera laut untuk menolong mangsa di Koh Tao dan Koh Phangan yang berdepan dengan kekurangan makanan dan air minum.
Hubungan feri dan udara dibuka kembali semalam ke sebahagian daerah yang menjadi tumpuan pelancong.

Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva, semalam menyeru penduduk agar terus berhati-hati terhadap kejadian banjir atau tanah runtuh walaupun hujan sudah mulai reda.

"Penduduk harus bekerjasama dengan pihak berkuasa apabila ada peringatan. Jangan berfikir bencana tidak akan berulang," katanya dalam program mingguan televisyennya yang disiarkan secara langsung dari Surat Thani.

Kerajaan akan membincangkan pemberian bantuan kepada mangsa banjir pada mesyuarat Kabinet hari ini.- Agensi
Berita Harian Online | Banjir di Thailand ragut 40 nyawa

No comments: