Pages

Monday, April 4, 2011

Lagi protes bantah insiden bakar al-Quran


Aktivis Jamiat Ulama e-Islam di Pakistan membakar bendera Amerika Syarikat semasa mengadakan tunjuk perasaan di Karachi sebagai membantah tindakan paderi Terry Jones membakar al-Quran. - AFP

KABUL 3 April - Seorang terbunuh dan 16 lagi cedera apabila beratus-ratus orang berhimpun dijalan-jalan di Kandahar hari ini untuk membantah tindakan pembakaran al-Quran di Amerika Syarikat (AS), sehari selepas 10 orang terbunuh ketika demonstrasi sama di selatan bandar itu.
Tunjuk perasaan yang diadakan bagi membantah pembakaran al-Quran oleh paderi Florida, Terry Jones di AS bertukar ganas, semalam selepas polis menyekat kemaraan mereka ke pejabat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan bangunan kerajaan di Kandahar.
Lebih 80 orang termasuk anggota keselamatan turut cedera, menurut pihak berkuasa.
Saksi berkata, hari ini beratus-ratus orang kebanyakannya golongan muda turun ke jalan-jalan di bandar Kandahar dan berteriak 'Mati AS' dan 'Mati Karzai'.
Seorang jurucakap kepada pentadbiran wilayah, Zalmai Ayoubi mengesahkan kejadian protes itu, tetapi memberitahu ia diadakan secara aman.
"Hari ini berlaku protes di tiga lokasi di bandar Kandahar dan di daerah Panjwayi," katanya merujuk kepada bandar berhampiran, kira-kira 10 kilometer ke barat daya Kandahar.
Di timur bandar Jalalabad pula, beratus-ratus pelajar menyekat lebuh raya utama menuju ke ibu negara Kabul, menurut jurucakap Menteri Dalam Negeri, Zemarai Bashary kepada AFP.
"Protes di Jalalabad tidak ganas tetapi mereka telah menyekat laluan utama antara Kabul-Jalalabad. Mereka membantah pembakaran al-Quran di AS," ujarnya.
Tunjuk perasaan yang tercetus akibat pembakaran al-Quran oleh paderi Florida, Terry Jones bermula di bandar-bandar besar di Afghanistan, Jumaat lalu.
Seramai tujuh kakitangan PBB terbunuh dalam serangan ke atas pejabat mereka oleh penunjuk perasaan di utara bandar Mazar-i-Sharif, tetapi misi PBB menegaskan hari ini, mereka akan terus berada di negara ini. - AFPUtusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: