Pages

Monday, April 4, 2011

Tentera Gaddafi serang bandar Misrata


kumpulan pemberontak lari menyelamatkan diri apabila tentera yang setia kepada gaddafi melancarkan serangan mortar ke arah mereka di pinggir bandar Brega di timur Libya Jumaat lalu. - REUTERS

TRIPOLI 3 April - Tentera yang setia kepada pemimpim Libya, Muammar Gaddafi menyerang sebuah bangunan yang dijadikan hospital di Misrata awal hari ini bagi mengundurkan pemberontak dari kubu terakhir mereka di barat negara ini.
Serangan bom ke atas bangunan yang digunakan untuk merawat mangsa cedera di Misrata itu mengakibatkan sekurang-kurangnya seorang maut dan beberapa orang lagi cedera, kata seorang penduduk.
Dalam serangan besar-besaran itu, tentera Gaddafi berjaya merampas kembali kebanyakan lokasi di barat Libya dan mengepung Misrata yang kini mengalami kekurangan bekalan makanan dan ubat-ubatan.
Di Benghazi, kubu pemberontak di timur Libya, majlis anti-Gaddafi menamakan satu 'pasukan krisis' termasuk bekas Menteri Dalam Negeri sebagai ketua turus pasukan bersenjata untuk menguruskan bandar-bandar yang dikuasai mereka.
Kepimpinan pemberontak juga meminta serangan udara pimpinan Pakatan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) ke atas tentera Gaddafi diteruskan, walaupun 13 anggotanya terbunuh dalam satu serangan di Brega.
Seorang doktor yang berpangkalan di Britain dikenali sebagai Ramadan ketika dihubungi memberitahu Reuters antara 100 atau 140 orang dilaporkan terbunuh setiap hari di Misrata.
Seorang pemberontak yang berasal dari Benghazi berkata, bekalan makanan semakin berkurangan di Misrata dan meminta pertubuhan kemanusiaan membantu mereka.
Kejadian di Misrata tidak boleh disahkan kerana pihak berkuasa Libya tidak membenarkan wartawan melaporkan dari bandar berkenaan. - ReutersUtusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: