Pages

Wednesday, October 20, 2010

Geert Wilders pecah belahkan rakyat Belanda


THE HAGUE 19 Okt. - Penduduk Islam Belanda dalam keterangan mereka di mahkamah semalam menyifatkan ahli Parlimen anti-Islam, Geert Wilders sebagai orang berbahaya yang telah memecah-belahkan sebuah masyarakat majmuk yang dahulunya hidup bersama secara aman.
Wilders, 47, didakwa pada 4 Oktober lalu atas tuduhan mencetuskan kebencian dengan menggambarkan Islam sebagai 'fasis' dan menyamakan al-Quran dengan buku Mein Kampf karangan Adolf Hitler.
"Wilders ialah seorang pendukung ideologi berbahaya yang telah memecah-belahkan masyarakat Belanda.
"Saya meminta para hakim melindungi saya sebagai seorang Islam dan seorang yang berketurunan Maghribi daripada Wilders," kata peguam pelatih, Naoual Abaida yang mempunyai ibu rakyat Belanda dan bapa yang berasal dari Maghribi.
Pendakwa raya kelmarin, meminta mahkamah membebaskan Wilders daripada tuduhan yang dihadapinya, dengan alasan kenyataan beliau tidak berunsur jenayah walaupun menyinggung perasaan.
Semalam, pasukan peguam bagi sekumpulan individu dari seluruh Belanda yang memfailkan tuduhan terhadap Wilders memohon keputusan bersalah dan ganti rugi simbolik sebanyak satu euro (RM4.3).
"Kami setiap hari menjadi sasaran kenyataan yang menghasut kebencian terhadap orang asing.
"Anak-anak kami tidak lagi yakin mengenai masa depan mereka, disebabkan suasana diskriminasi, kebencian dan permusuhan yang disebarkan oleh Wilders," kata ahli politik dan aktivis, Mohamed Rabbae.
Keadaan itu seterusnya membawa kepada 'perasaan marah dan kecewa serta bertambah luasnya jurang antara masyarakat Islam dengan penduduk asal Belanda', katanya. - AFPhttp://www.utusan.com.my

No comments: