Pages

Monday, April 19, 2010

Misteri: Serigala jadian




2010/03/10

Legenda, mitos dikongsi di seluruh dunia


BERBICARA mengenai dunia misteri, tidak lengkap rasanya tanpa mengaitkan kisah serigala jadian, antara legenda kuno dan tersebar luas. Cerita serigala jadian boleh didapati sejak sejarah ditulis dan mitosnya berada di seluruh dunia dari China ke Iceland dan Brazil ke Haiti.


Sebahagian kisah paling awal serigala jadian diperoleh daripada sumber Romania dan Greek. Ia dikatakan bermula apabila Raja Lycaeon dikunjungi dewa. Tidak mempercayai kumpulan yang melawatnya dewa, dia memutuskan untuk menguji mereka dengan menghidangkan daging manusia dalam satu hidangan meraikan kedatangan dewa terbabit. Sebaik mengetahui helah itu, kumpulan dewa berkenaan menukar Raja Lycaeon menjadi serigala jadian.

Satu lagi kejadian yang sering dikaitkan dengan serigala jadian ialah malam bulan mengambang penuh. Menariknya, tidak seperti banyak filem mengenai kisah itu, serigala jadian ‘sebenar’ boleh berubah kejadian pada bila-bila masa tanpa menanti bulan penuh.

Dalam satu kisah pada 1588 di pergunungan Auvergne, kisah mengenai serigala jadian betina berdarah raja begitu popular. Ia menceritakan bagaimana seorang lelaki bangsawan melihat ke luar tingkap biliknya dan ternampak pemburu yang diupah memeriksa keadaan pondok di belakang istana.

Ketika di dalam hutan, dengan masih diperhatikan tuannya, pemburu itu terserempak dengan serigala. Dalam pergelutan, dia berjaya memotong tapak kaki haiwan itu dan meletakkannya di dalam beg yang dibawa. Sebaik kembali ke istana dengan cenderamata mengerikan itu, pemburu berkenaan membuka begnya untuk menunjukkan bukti pergelutan dengan serigala. Anehnya, di dalam beg itu bukan lagi tapak kaki haiwan, sebaliknya mengandungi tangan wanita memakai sebentuk cincin emas. 

Lelaki bangsawan berkenaan mengenali cincin itu, mengarahkan pemburu pergi dari istana dan segera mencari isterinya. Dia menemui isterinya di dapur, sedang merawat luka pada lengannya. Apabila membuka balutan, barulah dia mengetahui tangan isterinya sudah dipotong. Akhirnya wanita itu mengakui bertukar menjadi serigala. Dengan pengakuan itu, dia akhirnya menerima hukuman mati dengan dibakar.


Sementara itu, satu-satunya serigala jadian dalam sejarah Georgia dikatakan dikebumikan di daerah O’Neal di Mukim Talbot. Warga tua daerah berkenaan menceritakan kisah seorang lelaki yang boleh menjadi serigala jadian dan membaham ternakan biri-biri mereka. 


Penduduk kampung mengadu banyak biri-biri mereka diserang walaupun ada beberapa pengawal di pusat kawalan. Lebih membingungkan apabila ia tidak dimakan oleh penyerang dan seolah-olah ia dibunuh untuk keseronokan.


Pemilik tanah semakin mengetatkan kawalan dan mengadakan perangkap. Lebih ramai pengawal disediakan untuk mengawal biri-biri pada waktu malam, pemburu profesional dibawa masuk ke kampung dan raifal baru turut dibeli sebagai langkah berjaga-jaga.


Bagaimanapun, mereka tidak dapat membunuh penyerang sehinggalah menemui seorang lelaki yang dianggap penduduk kampung seorang yang kuat bekerja dan mulia.


“Di Bohemia, kami berdepan masalah sama. Penduduk kehilangan biri-biri sehinggalah seseorang memberitahu kami mengenai legenda serigala jadian. Ia membunuh kerana seronok, cuma untuk merasai darah. Jadi, penduduk melakukan sama seperti apa yang saya minta awak lakukan. Ini palang perak milik saya. Ambil dan cairkan ia menjadi bentuk peluru. Ia satu-satunya cara serigala jadian dapat dibunuh,” katanya.


Penduduk kampung mengambil nasihat itu dan seorang penduduk memasukkan peluru berkenaan di dalam raifal. Pada malam kedua, dia ternampak serigala dan menyasarkan tembakan tepat pada sasaran. Haiwan itu menjerit kuat tetapi kedengaran lebih kepada jeritan seorang perempuan. 

Bangkai haiwan itu tidak ditemui tetapi penduduk menemui kaki kiri depan yang jelas terputus akibat terkena tembakan peluru perak. Kejadian menyerang biri-biri tidak lagi berlaku. 


Beberapa tahun kemudian barulah seorang doktor mendedahkan pada malam kejadian tembakan itu juga dia merawat tangan seorang wanita muda yang kelihatan seperti cedera terkena peluru yang memutuskan tangannya.

No comments: