Pages

Monday, February 22, 2010

KEJAHATAN IBLIS


Sesungguhnya iblis adalah makhluk yang telah diciptakan daripada api, dan penciptaannya adalah lebih awal daripada manusia...

Iblis berkata : " Wahai Tuhanku, kerana Engkau telah menyesatkan aku, maka sungguh aku akan perhiaskan kejahatan kepada manusia di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-hambaMu yang ikhlas diantara mereka."

Allah SWT berfirman :" Inilah satu jalan yang lurus, yang tetap aku memeliharanya. Sesungguhnya hambaKu, tidaklah ada bagimu kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang yang sesat." (Surah al-Hijr: 30-42)

Iblis pandai memujuk rayu untuk menyesatkan manusia, datang pada setiap waktu dari pelbagai penjuru, malah dapat memasuki badan manusia, sehingga berjalan di dalamnya seperti mengalirnya darah, bersembunyi daam hati dan tinggal dalam akal manusia.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bemaksud, : "Sesungguhnya syaitan berjalan pada manusia di pembuluh darah (semua yang boleh dilalui darah) -Hadith riwayat Bukhari& Muslim-
Apabila ia di hati, manusia akan menjadi was-was dan khuatir tidak menentu dalam perkara kebaikan, malah membenci kebaikan dan gemar kepada yang salah.

Jika ia bersarang di akal, manusia asyik memikirkan keuntungan peribadi sahaja, tanpa memperdulikan hak dan kebajikan orang lain.

Demikian juga, jika ia bertempat di dalam badan, atau anggota badan manusia, membuatkan manusia lebih suka kepada kemungkaran, benci kepada ketaatan, cenderung kepada perkara yang bertentangan dengan kebenaran.

Tujuan iblis ialah supaya manusia mengikuti jejaknya, tidak mentaati Allah, dan melanggar segala perintahNya sehingga sama-sama memasuki neraka.

"Dan sesungguhnya neraka jahannam itu tempat yang dijanjikan bagi sekalian mereka yang menurutmu" (Surah al-Hijr :43)

Kelicikan iblis dapat mengaburi manusia jika imannya pudar, luntur, dan tidak dibajai dengan mengingati Allah SWT. Tetapi mereka yang terpedaya dengan iblis semestinya menyesal kemudian hari walaupun pada peringkat awal dibuai keseronokkan.

Kesimpulannya, semua manusia tidak terlepas daripada godaan, pujuk rayu, dan pengaruh iblis. Kecuali bagi mereka yang kuat iman dapat melepasi godaan itu, manakala yang lemah iman, akan terjerumus ke dalam perangkapnya.

No comments: