Pages

Tuesday, August 21, 2012

Wajah terbaharu pembunuh John Lennon



GAMBAR terbaharu Jabatan Pemulihan New York yang menunjukkan wajah Chapman.


NEW YORK - Pembunuh penyanyi legenda Britain yang juga bekas anggota kumpulan The Beatles, John Lennon kelihatan kurus berbanding ketika dia mula dipenjarakan, lapor akhbar New York Daily News kelmarin.
Gambar terbaharu yang didedahkan Jabatan Pemulihan Negeri New York pada 19 Ogos lalu menunjukkan perubahan muka pada wajah pembunuh itu, Mark David Chapman.
Pada 9 Disember 1980, sehari selepas Chapman membunuh Lennon, muka dan tubuhnya kelihatan gempal.
Namun, selepas 32 tahun pembunuhan itu berlaku, pembunuh tersebut kini seberat 86.83 kilogram (kg) berkurangan sebanyak 15.87kg semasa dia dalam penjara pada tahun 1995.
Lennon yang berusia 40 tahun mati ditembak Chapman dengan menggunakan sepucuk pistol pada 8 Disember 1980 di sebelah isterinya, Yoko Ono di depan bangunan apartmen mereka.
Ketika kejadian, pasangan itu berjalan menuju ke apartmen Dakota di sini.
Chapman, 57, yang pernah bekerja sebagai pengawal keselamatan di Hawaii dihukum penjara seumur hidup kerana membunuh Lennon.
Ketika kejadian, dia berusia 25 tahun dan mentalnya didapati tidak stabil.
Bagaimanapun, Chapman yang mempunyai isteri ketika kejadian itu berlaku mengaku menembak mati Lennon.
Dia kini ditahan di penjara Wende yang dikawal ketat di Alden, New York.
Lennon ditembak sebanyak empat kali dari arah belakang, selepas dia menandatangani kulit album terbaharunya, Double Fantasy, milik pembunuh itu.
Chapman menghabiskan banyak masanya dengan menonton televisyen yang dibelinya dan membaca buku di dalam bilik penjaranya.
Dia dibenarkan mandi tiga kali seminggu.
Sebelum ini dia mengaku membunuh Lennon kerana mahu menjadi seseorang yang penting di dunia.
Lennon menjadi sasarannya kerana dia mudah didekati.
Menurutnya, antara selebriti lain yang menjadi sasaran pembunuhannya ialah pengacara televisyen Johnny Carson dan aktres Elizabeth Taylor.
Sementara itu, menurut beberapa pegawai penjara, permohonan Chapman untuk dibebaskan menerusi parol akan didengar pada hari ini.
Ia merupakan permintaan parolnya yang ketujuh.
Permintaannya untuk mendapatkan parol itu pernah ditolak pada tahun 2000, 2002, 2004, 2006, 2008 dan 2010 oleh lembaga parol.
Parol merupakan pembebasan bersyarat dengan si pesalah berjanji tidak akan melakukan jenayah lagi selepas 20 tahun dipenjara. - Agensi

No comments: