Pages

Saturday, June 2, 2012

Rusia nafi lindung Presiden Syria, PBB siasat tragedi Houla

Rusia nafi lindung Presiden Syria, PBB siasat tragedi Houla
Sebahagian daripada 108 orang yang ditembak mati di Houla, bandar sebelah timur Syria, minggu lalu, dikebumikan. - Foto ihsan amnestyus
NEW YORK - Rusia menafikan dakwaan Amerika Syarikat (AS) bahawa pihaknya 'melindungi' Presiden Syria Bashar al-Assad yang berhadapan dengan tekanan yang berterusan ekoran kematian lebih 100 orang di Houla minggu lalu sambil menegaskan, Moscow tidak menjual senjata kepada Damsyik.

Sebaliknya, Rusia mendakwa usaha masyarakat antarabangsa kemungkinan telah menyebabkan ketidakstabilan dan keganasan di negara itu.

Kelmarin, Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton mendakwa Rusia membantu sekutu lamanya, Bashar untuk memperkukuhkan kedudukannya ketika berhadapn dengan kebangkitan rakyat sejak setahun lalu.

"Sebenarnya Rusia masih meneruskan perdagangan ketika masyarakat antarabangsa berusaha untuk mengenakan sekatan dan menghalang aliran masuk senjata kepada rejim Bashar," kata Clinton di Oslo, Norway semalam.

Dipetik CNN, Presiden Rusia Vladimir Putin dalam responsnya kepada dakwaan AS itu menafikan sebarang hubungan penjualan senjata atau kerjasama ketenteraan dengan Syria.

"Satu perkara yang menjadi kebimbangan kami (di Syria) ialah kemungkinan (elemen) perubahan keadaan, situasi sudah tidak terkawal dan kematian orang awam," kata Putin selepas mengadakan pertemuan dengan Presiden Perancis yang baru, Francois Hollande di Paris.

"Matlamat kami ialah untuk membawa konflik kepada keamanan. Kami tidak memecahbelahkan mereka, (mengalihm mereka) kepada pihak kami, dan bukan orang kami," katanya lagi.

Dalam pada itu, Majlis Hak Asasi Manusia semalam meluluskan Suruhanjaya Inkuiri Antarabangsa Bebas PBB untuk menyiasat tragedi Houla.

Perkara itu diumumkan oleh jurucakap majlis itu, Rupert Colville semalam.

Sebanyak 41 negara meluluskan resolusi penubuhan suruhanjaya itu pada satu mesyuarat di Geneva, Switzerland manakala usaha itu ditentang oleh Rusia, China dan Cuba.

Seramai 108 mati dalam tragedi itu termasuk 49 kanak-kanak.

No comments: