Pages

Saturday, June 2, 2012

Ikan purba pupus akibat sampah

Ikan purba pupus akibat sampah:


IKAN Raja Laut yang banyak terdapat di perairan Manado Sulawesi kini diancam kepupusan.
MANADO - Spesies ikan purba di sini yang dikenali penduduk sebagai ikan raja laut atau nama saintifiknya coelacanth, kini dikhuatiri diancam kepupusan setelah ia didapati memakan pelbagai jenis sampah yang disangka makanannya.
Aktivis alam sekitar dan ahli majlis pengurusan Taman Negara Bunaken, Angelique Batuna berkata, hasil pembedahan yang dilakukan mendapati, pelbagai jenis sampah khasnya plastik ditemui dalam perut ikan purba itu.
''Saya menerima emel dari rakan penyelidik dari Jepun yang melakukan kajian di negara ini, menunjukkan banyak sampah terdapat di dalam perut ikan purba yang dipancing nelayan di kawasan Wawontulap dua tahun lalu.
''Ia menunjukkan perairan Wawontulap dipenuhi sampah, bagaimana pula dengan Teluk Manado di Sulawesi?,'' katanya kepada TRIBUNNEWS.COM.

Menurut Angelique, habitat ikan raja laut di Manado adalah di sepanjang kawasan Malalayang sehingga perairan Amurang.
Penyelidik dari Jepun dengan kerjasama Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia dan Fakulti Marin UNSRAT telah mengadakan penyelidikan mengenai ikan berkenaan di kawasan itu kira-kira lima tahun lalu.
Menerusi kajian, mereka merakam video dan mendapati 'segunung' plastik sampah berada di kedalaman 200 meter di kawasan Malalayang tidak jauh dari habitat ikan raja laut itu.
Menurut Angelique, dia mengesyaki sampah plastik itu kini dimakan oleh ikan purba tersebut yang juga merupakan haiwan yang dilindungi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). - AGENSI

'via Blog this'

No comments: