Pages

Friday, April 13, 2012

Syria mula aman

DAMSYIK: Gencatan senjata disokong PBB untuk menamatkan pertumpahan darah sejak 13 bulan lalu nampaknya bertahan sejak dikuatkuasakan kelmarin.
China mengalu-alukan keputusan Damsyik melaksanakan “gencatan senjata komprehensif” dan menganggapnya sebagai langkah ke depan menuju penyelesaian politik, manakala Moscow menggesa masa lebih banyak diberikan bagi menjayakan pelan berkenaan.

Selepas Damsyik memungkiri komitmen menarik balik tentera dari kawasan penempatan menjelang Selasa lalu, pemantau berkata, belum ada sebarang tanda ia dilakukan semalam. Pemantau Syria Untuk Hak Asasi yang berpangkalan di Britain berkata, situasi di Syria kekal tenang di seluruh wilayah negara itu. Pegawai pertubuhan itu, Rami Abdel Rahman, berkata beberapa letupan kedengaran di bandar Zabadani, tidak jauh dari ibu negara Syria sejurus selepas gencatan senjata berkuat kuasa.

“Tiada pengunduran serius dilihat di Idlib, Hama, Homs, atau Aleppo,” katanya. Aktivis di Damsyik, Hama dan Daraa juga melaporkan, keadaan tenang berterusan sejak gencatan senjata dikuatkuasakan. Sementara itu, aktivis lain berkata, ujian sebenar akan diketahui esok apabila penunjuk perasaan dijadual turun ke jalan raya selepas solat Jumaat.

Beberapa jam sebelum tarikh akhir gencatan senjata berkuat kuasa pada jam 6 pagi (11 pagi waktu Malaysia) kelmarin, tentera Syria melancarkan serangan ke kubu pembangkang, membunuh 25 orang awam, termasuk 10 di Rastan.

Insiden itu berlaku pada hari Kofi Annan mendakwa menerima surat daripada kerajaan Syria yang berjanji “menghentikan semua pertempuran di seluruh Syria pada jam 6 pagi.” Namun, surat itu menyatakan, Damsyik berhak “bertindak balas terhadap sebarang serangan dilakukan pengganas bersenjata.” Dalam perkembangan berkaitan, Presiden AS, Barack Obama, serta Canselor Jerman, Angela Merkel, bersependapat bahawa Majlis Keselamatan PBB perlu mengambil tindakan lebih tegas ke atas Syria. - AFP

No comments: