Pages

Friday, April 13, 2012

Kelebihan Surah Al-Mulk (Memelihara dari azab kubur)



"“Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun untuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk.” (HR Tirmizi)

“Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur.”

"Daripada Ibnu Abbas r.a berkata, seorang sahabat Rasulullah SAW telah mendirikan khemah di atas kubur dan beliau tidak tahu ianya kubur. Maka di dalamnya terdengar suara bacaan surah al-Mulk sehingga khatam maka beliau menemui baginda SAW dan berkata : “Wahai Rasulullah SAW, saya dirikan satu khemah di atas satu kubur dan saya tidak tahu bahawa ianya kuburdan saya terdengar seorang manusia sedang membaca surah al-Mulk sehingga khatam. ” Nabi SAW bersabda; “Itulah yang menahan dan menyelamatkan dia daripada siksa kubur.” (HR Tirmizi)

"Azab kubur akan datang pada seseorang itu melalui kakinya. Kaki akan berkata: Kamu tidak ada jalan untuk mendatangiku dari arah kaki kerana dia telah membaca surah "Mulk". Kemudian dia datang kearah dada atau perut. Kemudian keduanya akan berkata: Kamu tidak ada jalan untuk mengazab aku dari dari arah ini kerana dia dia telah membaca surah "Mulk". Kemudian azab datang kearah kepala pula. Kepala akan berkata: Kamu tidak ada jalan untuk mengazab aku dari arah ini, kerana dia telah membaca surah "Mulk". (Hadzrat Abudullah bin Mas'ud R.hu berkata) Surah "Mulk" ini akan menghalang azab kubur. Didalam Taurat ia dinamakan sebagai surah Mulk. Barangsiapa membacanya pada waktu malam akan mendapat banyak ganjaran." (Mustadrak Hakim)

“Sesungguhnya Rasulullah SAW tidak akan tidur sehingga beliau membaca Alif Laam Miim Tanziil (Surah As-sajdah) dan Tabarokallazi (Surah Al-mulk) (HR Tirmizi)

No comments: