Pages

Friday, March 30, 2012

Bantahan rakyat berlarutan

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:



PARA pelajar cuba merobohkan pagar di bangunan Parlimen ketika mengadakan demonstrasi membantah cadangan kerajaan untuk menaikkan harga minyak di Jakarta, semalam. Kerajaan Indonesia merancang menaikkan harga minyak sebanyak 33 peratus bulan depan untuk mengelakkan bajet defisit. - AGENSI


JAKARTA 29 Mac - Ribuan penunjuk perasaan terus berkumpul di kawasan-kawasan utama di ibu negara ini hari ini bagi membantah rancangan kerajaan untuk menaikkan harga minyak.
Selepas demonstrasi sebelum ini bertukar ganas, sebanyak 14,000 anggota polis dan 8,000 tentera dikerahkan untuk mengawal kawasan tumpuan di Jakarta termasuk Bangunan Parlimen, Istana Presiden dan lapangan terbang.
Demonstrasi dilaporkan berlaku hampir setiap hari sepanjang minggu ini menjelang undian Parlimen pada Jumaat ini yang dijangka bersetuju menaikkan harga minyak daripada Rupiah 4,500 seliter (RM1.60 seliter) kepada Rupiah 6,000 (RM2.15).
Kerajaan berkata, tanpa menaikkan harga minyak berikutan kenaikan harga minyak global, ia akan mengakibatkan bajet negara mengalami defisit melebihi tiga peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar yang ditetapkan undang-undang.
Dalam pada itu, penganjur perhimpunan berjanji sebanyak 10,000 penunjuk perasaan akan turun berdemontrasi hari ini di mana sejak awal pagi, sebanyak 2,000 peserta kelihatan telah berada di hadapan Istana Presiden termasuk barisan ahli kumpulan, Hizbut Tahrir.
Penunjuk perasaan dilihat melaungkan perkataan: "Tukar, tukar sistem 'sampah' ini'' dan membawa sepanduk berbunyi: "Tolak kenaikan harga minyak! Presiden adalah penipu, jahat dan pengkhianat".
Jurucakap sebuah kumpulan penunjuk perasaan, Ismail Yusnanto berkata, kapitalisme dan imperialisme hanya akan mengakibatkan rakyat terus merana sedangkan orang luar terus mengeksploitasi hasil sumber semula jadi negara yang kaya seperti Indonesia.
Perikatan Kesatuan Perdagangan Indonesia berkata, beribu-ribu ahli-ahlinya juga akan menyertai demonstrasi di ibu negara ini.
''Kita menuntut supaya kerajaan tidak menaikkan harga minyak. Harga barangan akan naik sekali gus menjadi beban kepada rakyat'' kata Pengerusi Wanita Kesatuan, Nining Elitos. - AFP

'via Blog this'

No comments: