Pages

Friday, March 30, 2012

Turki sentiasa sokong program nuklear Iran

myMetro | Turki sentiasa sokong program nuklear Iran:

TEHERAN: Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan semalam menyuarakan sokongan tidak berbelah bahagi negaranya terhadap program nuklear Iran.
Recep menyuarakan sokongan itu dalam pertemuan dengan Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad, menurut kenyataan rasmi kerajaan. “Kerajaan dan rakyat Turki sentiasa jelas menyokong kedudukan nuklear Republik Islam Iran dan akan terus tegas mengekalkan dasar sama pada masa depan,”Recep dipetik sebagai berkata dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pejabat Mahmoud. Mahmoud berterima kasih kepada Turki atas sokongannya yang “jelas dan jujur” mengenai isu terbabit, kata kenyataan itu. Kenyataan itu dibuat pada hari terakhir lawatan dua hari Recep ke Iran bagi membincangkan isu nuklear dan hubungan dua hala antara kedua-dua negara. Perdana Menteri Turki itu juga dijangka mengadakan perbincangan dengan pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei sebelum pulang. Iran kelmarin mengumumkan rundingan yang tertunda dengan kuasa dunia mengenai program nuklearnya akan diadakan pada 13 April ini di tempat yang akan persetujui kelak. Teheran cenderung memilih Istanbul sebagai lokasi rundingan.

Rundingan akan tertumpu kepada harapan untuk meredakan ketegangan antarabangsa terhadap kegiatan nuklear Iran yang menyebabkan harga minyak dunia melambung. - AFP

'via Blog this'

1 comment:

PHL Taxi said...

Thanks for sharing this interesting blog.

Philadelphia Taxi Services