Pages

Friday, March 30, 2012

Isu simbah asid kembali panas

Berita Harian Online | Isu simbah asid kembali panas:

Gambar Fakhra Younus sebelum dan selepas disimbah asid.
Gambar Fakhra Younus sebelum dan selepas disimbah asid.
ISLAMABAD: Mangsa serangan asid Pakistan, Fakhra Younus mengambil keputusan membunuh diri kerana kecewa dengan nasib dirinya selepas menjalani pembedahan lebih 30 kali sejak lebih satu dekad lalu bagi memperbaiki wajah dan anggota badan. 

Bekas penari berusia 33 tahun ini diserang bekas suami dan juga bekas ahli perundangan dan anak lelaki seorang ahli politik berpengaruh.
Fakhra melompat dari tingkat enam sebuah bangunan di Rome yang menjadi kediaman dan tempat rawatannya.

Perbuatannya membunuh diri pada 17 Mac lalu dan ketibaan mayatnya di Pakistan Ahad lalu mencetuskan semula perbahasan hangat mengenainya selepas mendapat liputan besar antarabangsa. 

Kematiannya berlaku kurang sebulan selepas seorang penerbit filem Pakistan menang Oscar menerusi dokumentari mangsa asid. 

Fakhra bekerja sebagai penari di kawasan lampu merah di Karachi apabila berkenalan dengan Bilal Khar, bakal suaminya yang juga anak lelaki bekas gabenor Punjab, Ghulam Mustafa Khar. Ia adalah perkahwinan ketiga Ghulam yang berusia 30-an ketika itu. 

Pasangan itu berkahwin selama tiga tahun sebelum Ghulam meninggalkan Fakhra selepas dituduh mendera dan berkasar bahasa dengannya. – AP
'via Blog this'

No comments: