Pages

Friday, March 30, 2012

2 kolonel maut

myMetro | 2 kolonel maut:

DAMSYIK: Kumpulan lelaki bersenjata semalam menyerang pusat bandar raya terbesar di Syria dan membunuh dua pegawai tentera berpangkat kolonel yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad.
Sehingga ini belum ada pihak yang mengaku bertanggungjawab terhadap serangan itu. Media kerajaan menyifatkannya sebagai angkara pengganas. Kedua-dua kolonel berkenaan yang dikenali sebagai Abdel-Karim al-Rai dan Fuad Shaban dalam perjalanan ke tempat kerja ketika diserang.

Dalam kejadian berasingan, di tengah wilayah Hama, pemberontak menyeraang trak tentera dan membunuh dua askar kerajaan, kata aktivis. Pertempuran terbaru turut tercetus antara tentera kerajaan dan askar pembelot di utara dan selatan negara itu. Aktivis berkata, tentera membunuh sekurang-kurangnya 11 orang awam di seluruh Syria semalam.
Keganasan terbaru itu berlaku ketika pemimpin Arab bermesyuarat di Baghdad dalam usaha mereka untuk mendapatkan kata sepakat mengenai krisis Syria.

Pemimpin berkenaan dijangka bersetuju dengan ketetapan menggesa gencatan senjata dan menamatkan perbalahan segera selama dua jam setiap hari di seluruh negara itu bagi membolehkan bantuan disalurkan kepada orang awam.

Ketetapan itu bagaimanapun tidak mendesak Bashar meletak jawatan tetapi menyuarakan sokongan terhadap usaha utusan Liga Arab-PBB, Kofi Annan yang menyarankan penyelesaian politik. - AFP

'via Blog this'

No comments: