Pages

Monday, January 16, 2012

Thailand buru suspek pengganas



LAKARAN wajah suspek yang disyaki merancang serangan bom di Bangkok.


BANGKOK 15 Jan. - Pihak berkuasa Thailand sedang memburu seorang suspek pengganas yang dituduh berkomplot untuk menyerang pusat pelancongan di Bangkok, sehingga menyebabkan 11 pejabat kedutaan asing di negara ini mengeluarkan amaran perjalanan.

Polis kelmarin mengeluarkan lakaran gambar seorang lelaki Arab, beberapa jam selepas lelaki kacukan Sweden dan Lebanon ditahan kerana disyaki anggota kumpulan Hezbollah, laporBangkok Post.

Ketua polis kebangsaan, Jeneral Priewpan Damapong berkata, Attis Hussein, 48, mengaku mengetahui mengenai komplot itu tetapi menyatakan serangan tersebut telah dibatalkan.

"Suspek memberitahu kami mereka telah membatalkan rancangan itu selepas pihak berkuasa mengetahuinya," katanya.

Kata Priewpan , walaupun Attis telah membuat pengakuan tetapi dia tidak akan didakwa kerana komplot itu tidak dilakukan.

Dia ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi selepas Amerika Syarikat dan Israel mengeluarkan amaran kepada rakyatnya supaya mengelak kawasan pelancongan di Bangkok ekoran komplot itu.

Thailand mengetahui mengenai komplot itu tetapi tindakan hanya diambil selepas pejabat kedutaan asing mengeluarkan amaran perjalanan, sekali gus mencetuskan kritikan. - DPA

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: